Projektet tar avstamp i konsekvenserna av den utveckling som har ägt rum de senaste tio åren på den svenska lokala mediemarknaden. Under denna tidsperiod har ca var tredje lokalredaktion inom den svenska lokalpressen i lagts ner. Samtidigt har 1000-tals journalister sagts upp. I en ekonomisk turbulent period för de lokala mediehusen har valet varit att flytta från landsbygd till stad och centralisera den lokala nyhetsbevakningen till huvudredaktionerna i storstäderna. En av konsekvenserna är den medieskugga som uppstått på flera ställen på landsbygden - platser där det inte längre finns någon lokal mediebevakning.
En del tidningar säger att man fortsätter bevaka på distans med bibehållen kvalitet, men en minskad närvaro innebär onekligen försämrade möjligheter att granska vad som pågår i kommunerna och färre direkta kontakter mellan olika aktörer i de lokala samhällena. Vad händer i det informationsvakuum som uppstår? Dels produceras material på kommunala kommunikationsavdelningar som liknar nyheter – de produceras med journalistiska metoder men utan journalistisk ideologi. Sociala nätverk ersätter delvis nyheter, men har inte samma förmåga som en lokal nyhetsredaktion att kritiskt granska makthavarna. Det finns även exempel på medieentreprenörer som producerar lokalt innehåll och åtminstone i vissa fall gör anspråk på att bevaka och granska det lokala samhället.
Projektet ämnar ta fram modeller utifrån insamlade erfarenheter som kan användas inom mediebranschen, för blivande journalister i utbildning och för entreprenörer som på eget initiativ har startat eller tänker starta egna lokala nyhets- och informationsförmedlingar på landsbygden. Projektet förlöper på tre år och består av tre delstudier. I förstudien är ambitionen att kartlägga områden i Sverige som har tidigare bevakats av medier men hamnat i medieskugga. Detta kommer att ge en bild av om och i så fall vilka initiativ till medieentreprenörskap finns på olika områden. Förstudien kommer att användas för vidare urval av pilotredaktioner som ska följas i den första delstudien. Den berör specifika fall där de etablerade medieföretag saknar lokal förankring och där man kunde hitta lösningar på att få igång en lokal mediebevakning, t ex genom att entreprenörer har startat lokal mediebevakning på eget initiativ via olika typer av medieplattformar. I den andra delstudien kommer projektet att bedriva så kallad aktionsforskning – att aktivt stödja de lokala initiativen som saknar förmåga eller kunskap men som har ett intresse att engagera sig i det lokala samhället genom att starta verksamhet som bevakar landsbygden.
Projektet bedrivs i samarbete mellan Mittuniversitetet och Lunds universitet, samt med ett urval av kommuner och de befintliga och/eller potentiella medieentreprenörer i landsbygden från söder till norr.
Forskare:
Elisabeth Stúr (projektledare, Mittuniversitetet, MKV)
Lars Nord, Mittuniversitetet
Lottie Jangdal, Mittuniversitetet
Asta Cepaite, Lunds universitet