Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Slutkonferens för forskningsprojektet Kommunikativa organisationer

Den 26 oktober var det slutkonferens för forskningsprojektet Kommunikativa organisationer på Hotell Mollberg i Helsingborg. Vid konferensen presenterades resultaten av studien, och deltagarna och forskarna diskuterade vad resultaten betyder för organisationer och kommunikatörerna som yrkesgrupp.
komorg

Under åren 2014–2017 har Rickard Andersson, Jesper Falkheimer, Mats Heide, Howard Nothhaft, Sara von Platen och Charlotte Simonsson vid Institutionen för strategisk kommunikation bedrivet forskningsprojektet Kommunikativa organisationer. Syftet med projektet är att öka kunskapen om kommunikationens betydelse för verksamhetens 
måluppfyllelse och framgång, och ett underliggande syfte är att bidra med ny kunskap om 
framtidens krav och utmaningar för kommunikatörer och organisationers kommunikation. Projektet har finansierats av Sveriges Kommunikatörer och Helsingborgs stad, samt av de tio organisationer som har ingått i studien:

  • Eon Sverige
  • Göteborgs stad
  • Ikea of Sweden
  • Länsstyrelsen Västernorrland
  • Malmö stad
  • NCC Sverige
  • Polismyndigheten
  • PostNord
  • Stockholms stad
  • Västra Götalandsregionen.

Forskningsprojektet är en av världens största i sin art och har samlat in 8 100 enkätsvar från medarbetare, chefer och kommunikatörer i de undersökta organisationerna och över 150 intervjuer har genomförts.

Forskargruppen kommer nu att arbeta vidare med att skriva fler rapporter, artiklar och en avslutande bok. Sommaren 2020 kommer Rickard Andersson att försvara sin avhandling.

För frågor om projektet – var god kontakta projektledaren Mats Heide - Mats.Heide [at] isk.lu.se

Senaste artiklar

2017-11-06
Stark Sverigebild trots falska nyheter
Stark Sverigebild trots falska nyheter
2017-10-30
Slutkonferens för forskningsprojektet Kommunikativa organisationer
Slutkonferens för forskningsprojektet Kommunikativa organisationer
2017-10-22
Public lecture, October 18th - Mr. Matthew Armstrong: Social media bots: automated marketing or political warfare?
Public lecture, October 18th - Mr. Matthew Armstrong: Social media bots: automated marketing or political warfare?
2017-10-22
Special issue of The Journal of Communication released, edited by James Pamment, et al.
Special issue of The Journal of Communication released, edited by James Pamment, et al.
2017-10-15
Vad händer med studenterna i strategisk kommunikation efter examen?
Vad händer med studenterna i strategisk kommunikation efter examen?

Institutionen för strategisk kommunikation
Lunds Universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 65 95
E-post: info [at] isk.lu.se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg