Söktrycket för hösten 2016 går mot strömmen

15 april var sista dagen att anmäla sig i tid till höstens kurser och program. När anmälan stängde vid midnatt kunde konstateras att söktrycket ökat till institutionens kandidatprogram.

Medan Lunds universitet följer rikstrenden med ett minskande antal sökande ökar söktrycket till Campus Helsingborg och så även kandidatprogrammen på Institutionen för strategisk kommunikation! Den största ökningen jämfört med 2015 har Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier fått.

"Våra utbildningar är lite mer anpassade till utvecklingen i samhället, trender på arbetsmarknaden" säger Sara Eriksson som läser strategisk kommunikation och digitala medier andra året.

"Våra utbildningar ligger mycket i tiden. Sedan får vi hoppas att folk som gått här har spridit det goda ordet till andra", säger Sara Ljungdahl som själv, i likhet med studiekamraten Sara Eriksson, bidrar till att marknadsföra Campus utåt i rollen som studentambassadör.

"Fördelen här är att det inte är lika akademiskt som i Lund. Det är mycket mer kopplat till näringslivet och med fokus på praktik. Vi arbetar på ett sätt som är mer kopplat till hur vi kommer att jobba sedan. Det är också mindre klasser här, mer personligt" säger Sofia Fritze som läser kandidatprogrammet i strategisk kommunikation.