Stipendier går till studenter som belyser strategisk kommunikation i ett allt mer föränderligt samhälle

stip

Under avslutningsceremonin för kandidatstudenter den 8 juni på Helsingborgs Arena delas varje år ut en rad olika stipendier och hedersomnämnande till de bästa examensatsarbetena i olika kategorier. Fyra av institutionens studenter fick ta emot stipendier! Gemensamt för årets uppsatser är att de belyser strategisk kommunikation i en allt mer föränderlig samtid.

Marknadsföreningens pris för bästa kandidatexamensarbete 2016 i Strategisk kommunikation.

Kunskap om interkulturalitet – det vill säga hur människor från skilda kulturer kan nå ömsesidig förståelse av varandra - blir allt viktigare i en tid som utmärks av migration och flyktingströmmar.

Den här uppsatsen bidrar med kunskap om interkulturell kommunikation genom att undersöka vad som kännetecknar interkulturell kompetens i globala reklamkampanjer. Studien bygger på en socialsemiotisk analys av reklambudskap i en annonskampanj för ett välkänt modevarumärke. Resultatet visar att det finns mer att önska vad gäller interkulturella anpassningar i reklam.

Uppsatsen ger ett kunskapsbidrag till strategisk kommunikation genom att på ett innovativt sätt utveckla begreppet interkulturell kompetens i förhållande till marknadskommunikation.

Astrid Emanuelsson & Linnéa Forssell får Marknadsföreningen i Helsingborgs pris för årets bästa kandidatexamensarbete i strategisk kommunikation 2016 med uppsatsen ”Interkulturella anpassningar i kommunikation: En kvalitativ studie om interkulturell kompetens i reklam”.

sti

Helsingborgs stads pris för bästa kandidatexamensarbete 2016 i Strategisk kommunikation.

Den här uppsatsen handlar om varumärkeskommunikation av homogena och abstrakta produkter. Studien är baserad på en kvalitativ fallstudie som genomförs med en semiotisk analysmetod. I analysen får vi följa med in i mytens värld där värden som rör hållbarhet, lokalproduktion, kundernas samlade kraft och smarthet används för differentiering av energi som produkt. I arbetet behandlas frågor som utmaningar och villkor för energibolags varumärkeskommunikation och vilka budskap som är centrala i kommunikationen. Uppsatsen har en kulturteoretisk ansats och kunskapsbidraget är innovativt. Studien bidrar med förståelse för hur ett kommunalägt energibolag med samhälleligt miljöansvar kommunicerar med en omgivning som utmärks av en stark tro på tillväxt, innovation och ständigt förändrade ideal.

Uppsatsen har en hög analytisk nivå och lämnar ett värdefullt bidrag till forskningen om strategisk kommunikation i energibranschen.

Malin Hultgren och Olle Wemne får Helsingborgs stads pris för årets bästa kandidatexamensarbete i strategisk kommunikation 2016 med uppsatsen ”Den mytomspunna energin: En kvalitativ studie om Öresundskrafts varumärkeskommunikation i en accelererande samtid”. Tyvärr kunde inte Olle Wemne närvara vid ceremonin, men Malin Hultgren tog emot priset.

sti2