Strategisk kommunikatör på andra plats i reklamtävlingen för studenter: 48H

julia 48h

Julia Petersson läser sista terminen på kandidatprogrammet i strategisk kommunikation på institutionen för strategisk kommunikation och var med i laget som vann silver i reklamtävlingen för studenter: 48H. Tävlingen gick ut på att skapa annonser åt den ideella organisationen Jagvillhabostad.nu

När jag pratar med Julia och frågar varför hon lockades till att vara med i tävlingen, vad årets tema var, om hon haft nytta av sin utbildning och varför hon tror att just hennes lag hamnade på prispallen sammanfattar hon:

När jag sökte till tävlingen var det bland annat för att jag har en kompis  som var med året innan och som berättade att det var väldigt roligt, men jag hade själv funderat på det ett tag också, eftersom det kändes roligt att få prova på hur det är att ta fram en printannons lite mer på riktigt än vad vi har fått göra under utbildningen. Kanske är detta den enda chansen jag får; dels för att printannonser håller på att minska, men också för att jag inte vet om jag vill jobba på en reklambyrå.

Organisationen som alla lag tar fram ett bidrag till, är alltid en ideell organisation, och i år var det jagvillhabostad.nu. Uppdraget vi fick var att öka medvetenheten och kunskapen om bostadsbristen i storstäder och hur unga drabbas av den. Detta skulle riktas till målgruppen som är läsare av DN, GP och Sydsvenskan för att få dem att inse att det rör även dem. Vi ansåg att bostadsbristen är känd bland de flesta, speciellt de som läser tidningarna som annonsen skulle publiceras i. Det som fattades enligt mitt lag var att man ska inse hur absurt det är att människor står utan hem, måste tacka nej till jobb, utbildning eller annan orsak på grund av bostadsbrist. Vi satsade därför på att få fram det absurda genom att göra en provocerande annons, och det gick tydligen hem. Jag har absolut haft nytta av min utbildning i strategisk kommunikation, vilket jag kände av eftersom research, målgruppsfokus, tanken på om kunden kan stå bakom det, ifall budskapet går fram hela tiden fanns där.  Det kändes ganska skönt att inse att det sitter i en och kommer naturligt.

Att vi hamnade på prispallen är fortfarande lite svårt att ta in, det fanns väldigt många bra bidrag, men jag tror att det beror på att vår annons väckte uppmärksamhet. Det var många som pratade om den och det fanns tydliga läger för och emot - det sa både juryn i sin motivering och vi hörde det under vernissagen.

Motiveringen av juryn lyder: "Bostadsfrågan väcker starka känslor. Precis som den här annonsen. Spetsigt, intresseväckande och med en form som tar för sig är detta bidrag omöjligt att bläddra förbi. På andraplats hamnar ett bidrag som väckte debatt och delade juryn i två läger. "

För att läsa mer om bidragen och vinnarna i 2015 års 48H, vänligen se följande länk: http://www.resume.se/nyheter/reklam/2015/03/30/har-ar-vinnarna-i-48h/

Text: Erika Fransson