The Case – En föreläsningsserie om kommunikatören i arbetslivet

ak

Under hösten 2016 praktiserade Anna Haraldsson och Karl (Kalle) Ågårdh, studenter på Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier, hos Alexandra Hvalgren, tidigare event- och marknadsansvarig för Mindpark och Think Open Space, Helsingborgs stad.

Inom ramen för praktiken bestämdes att studenterna skulle anordna ett eget event vilket gjorde både Anna och Kalle stressade.

– ”Vad kunde VI bidra med? Kalle föreslog att vi skulle erbjuda en lunchföreläsning för våra kursare vilket fick mig, Anna, att börja tänka. Han var definitivt något på spåret, vi hade ju pratat med många av studenterna i våra klasser som gick i praktiktankar och som kände viss nervositet, frustration över svårigheten att formulera sina ambitioner och sedan omsätta dem i praktiken. Jag återkopplade till Kalle med förslaget att vi istället skulle expandera hans tanke och anordna en föreläsningsserie med just det praktiska fokus som kunde ses som komplement till vår annars teoretiska utbildning. Inspirationen hämtade jag från vår introduktionskurs där vi varje vecka hade fantastiska gästföreläsare, men där fokus, bitvis, till stor del handlade om kommunikatören själv, snarare än vad de faktiskt gjorde på jobbet. Jag tycker att med den teoretiska grunden vi nu har fått, är det lättare att ta till sig de praktiska aspekterna. Kalle var tveksam till omfattningen, men jag övertalade honom.”

Själva arbetet med att ordna föreläsningarna har varit omfattande för studenterna. Att hitta de mest fantastiska och relevanta föreläsarna, koordinera tidsmässigt i förhållande till schemaläggning och att hitta sponsorer nämner de vara det tyngsta arbetet. – ”Men jag är otroligt tacksam för generositeten och all positiv feedback vi mötts av”, säger Anna. Alltifrån föreläsarna som ställer upp, till sponsorer som säkerställer så att eventet kan avrundas på ett trevligt vis och även möjliggör det ”viktiga” Minglet efter varje föreläsning är det som gjort The Case så lyckat, menar studenterna. Anna och Kalle nämner även Helsingborgs Stad och Think Open Space samt Mindpark, som möjliggör den här typen av event genom att helt gratis upplåta sina lokaler. På Institutionen för strategisk kommunikation (ISK) tycker vi att det är kul och viktigt att studenter engagerar sig utanför sina studier och att Kalle och Anna valt att satsa på ”The Case” är ett fantastiskt sett att få en inblick i det mångfasetterade jobbet som kommunikatör.

Först ut i föreläsningsserien var Lina Andersson från Garbergs. Lina berättade bland annat om hur det är att jobba med kommunikation på en privat kommunikationsbyrå. Den 21 februari pratade Mikael Blomqwist från Cloetta ingående hur det är att jobba som digital projektledare på ett större företag. - ”Vi har haft ett imponerade antal besökare vid båda eventen och är framförallt glada över hur bra stämning det blivit under själva föreläsningen: att många har vågat ställa direkta frågor så som; Vad tjänar en som…? Genereras de bästa kommunikationssatsningsidéerna Inhouse? Vad bör en tänka på som nyexaminerad kommunikatör? etc.”

”I denna stund har vi ytterligare två föreläsningar planerade och vi kommer snart avslöja vem nästa talare är!” Följ ”The Case” på Facebook och ta del av kommande event.

Anna fortsätter; - ”Det är jätteroligt att se vilken spridning det här initiativet fått, och att det inte bara är studenter som kommer på föreläsningarna. Det får oss att tro och hoppas att dessa föreläsningar bidrar till en positiv input för åhörarna samt inspirerar så att fler studenter hittar modet att skapa andra eller liknande event! Faktum är, att det rullat in önskemål om fortsatta föreläsningar tillsammans med förslag på föreläsare vilket vi tycker är ett fint betyg.”

Som student tycker både Anna och Kalle att det är viktigt att aktivt jobba för att få andra erfarenheter samt referenser utöver studierna. ”Det är ofta dessa erfarenheter som öppnar upp de mest intressanta dörrarna!” Att genomföra The Case har exempelvis möjliggjort för dem att presentera sig själva och skapa kontakt med flera ledande kommunikatörer, vilka kan visa sig vara ovärderliga kontakter framöver. Under våren 2017 kommer Anna och Kalle att aktivt leta efter någon/några drivna studenter från de lägre årskurserna, som är sugna på att ingå i ambassadörskapet för att skapa ännu bättre förutsättningar för kommunikationen mellan Campus Helsingborg, Lunds universitet, Think Open Space och Mindpark. ”Vår förhoppning är även att det ska finnas ett intresse att utveckla The Case ytterligare!”