Vad är kommunikation? Från ett mänskligare internet till resan med Bob Hund

bobs

Under veckan fick Institutionen för strategisk kommunikation besök av olika gästföreläsare vilka utgör moment under några av institutionens kurser. På tisdagen fick våra kandidatstudenter en föreläsning av Susanna Laurin som är VD för företaget Funka, där studenterna fick lära mer om hur vi kan få ett mänskligare internet. Under onsdagen hade masterstudenterna möjlighet att få möta Bob Hunds Thomas Öberg och Martin Kann som pratade PR och kommunikation med inkluderande gästspelning.

Tisdagens gästföreläsning fyllde hela U203 på Campus Helsingborg. Susanna Laurin fick upp ögonen på oss alla när hon pratade om hur många i Sverige som faktiskt är funktionshindrade av något slag, och hur vi måste anpassa vårt innehåll på Internet för att kunna nå alla i samhället. Funka utför utbildning, utveckling, stöd, forskning/innovation samt arbetar både med samarbetsprojekt och har tydliga förtroendeuppdrag inom området fysisk tillgänglighet, men även information, webb och IT. Studenterna fick lära sig mer om vad som egentligen är klassat som ett funktionshinder relaterat till Funka, men även hur man som kommunikatör får hands-on verktyg för att kunna jobba med ett mänskligare internet på kommande arbetsmarknad, t.ex. med text, bild, film och den generella utformningen av en hemsida för att underlätta för människor med en funktionsnedsättning. Även myndigheters och offentliga sektorns ansvar, samt Diskrimineringslagens ställningstagande till tillgänglighet på ex. internet diskuterades.

Det var några trevande studenter som på onsdagen undrade om det var i denna salen de verkligen skulle vara när de bjöds in av en maskerad Thomas Öberg, en av grundarna till popbandet Bob Hund. Martin Kann, som skapat logon ”den rökande hunden” och många av Bob Hunds skivomslag, började presentera bandets resa från ungdomsåren i Helsingborg och hur de gick vägen genom Danmark till Köpenhamn och Roskildefestivalen för att hitta sin väg in i musikbranschen och till slut under 90-talet vinna olika priser på Stockholms musik- och kulturscener. Emellanåt lämnades ordet över till Thomas Öberg, vars karaktäristika är hans extremt energiska stil på scenen, som studenterna fick veta, bland annat genererat ett benbrott på scen. Thomas lyckades även utföra en egen livespelning med trumpinnar på bordet, sång och dans. Föreläsningen avslutades med en bild från början till slut, vilket resulterade i en rund ring med namnet Helsingborg! Det var uppenbart att både föreläsare och studenter hade en två timmars glädjande föreläsning med många skratt, tvära kast och konstnärliga inslag!

Text & foto: Erika Fransson