Världsledande forskare samlades på Campus

konf

Flera av världens främsta forskare inom kriskommunikation deltog i en internationell kriskommunikationskonferens, Crisis4, den 7–10 oktober på Campus Helsingborg. Värd för konferensen var denna gång Institutionen för strategisk kommunikation.

Konferensen inleddes på Rådhuset i Helsingborg där borgmästare Mats Sander hälsade 80 forskare från Europa, USA, Australien och Kina välkomna.

Programmet fortsatte sedan på Campus, där forskarna fick diskutera den senaste forskningen inom kriskommunikation.

Keynote-talare vare den välkände krisforskaren Arjen Boin som presenterade sin syn på relationen mellan crisis management och kommunikation.

Vid konferensen deltog också Timothy Coombs från University of Central Florida som är en av världens främsta forskare inom kriskommunikation och som varit gästprofessor vid Institutionen för strategisk kommunikation. Coombs presenterade bland annat ett paper om hur organisationers externa kommunikation får effekter på medarbetarnas uppfattning av krisen och organisationen.

Utöver konferensen på Campus bjöds forskarna också på en liten rundtur av Lund av Fredrik Tersmeden. Han är arkivarie vid Lunds universitet och berättade på ett mycket underhållande sätt om universitetets och stadens historia.

Konferensen gjordes möjlig tack vare finansiering från Helsingborgs stad, Plattformen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Text: Erika Fransson