Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mikael Blomqwist

Förra året tog Mikael Blomqwist examen från strategisk kommunikation och digitala medier. I dag arbetar han som digital project leader på företaget Cloetta.

Hur fick du jobbet på Cloetta?

- I samband med examen registrerade jag mitt CV på olika rekryteringssajter. Strax därefter blev jag kontaktad av Cloetta som berättade att de sökte en person som var kunnig inom digital kommunikation och sociala medier. Jag tyckte att det lät spännande och som en perfekt tjänst för mig, därför tackade jag ja till en intervju.

Vad jobbar du med, vad är dina arbetsuppgifter?

-Jag är projektledare på marknadsavdelningen och ansvarar för alla digitala delar av våra marknadsaktiviteter. Jag arbetar med samtliga varumärken inom företaget (exempelvis Läkerol, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, mm) och driver både den digitala kommunikationen i sociala medier och projektleder mot våra byråer i samband med kampanjer.

- Jag ansvarar även för omvärldsbevakning och skapar strategier och planer för den digitala kommunikationen. I det vardagliga arbetet har jag ett nära samarbete med såväl varumärkeschefer som mina kollegor som arbetar med butikskommunikation och event.

-Min målsättning är att i så stor utsträckning som möjligt synkronisera vad som sker i de olika kanalerna, det vill säga att man drar nytta av event och butikskampanjer även på webben och har en enhetlig kommunikation. Jag är också en del av det internationella sociala medier-teamet som utgår från vårt kontor i Holland.

Vad har du för nytta av din utbildning?

-Jag har haft stor nytta av min utbildning eftersom den har gett mig en grundläggande förståelse för hur ett effektivt kommunikationsarbete bedrivs. Jag har, förutom strategisk kommunikation – digitala medier, även läst medie- och kommunikationsvetenskap samt företagsekonomi, vilket har kompletterat utbildningen på ett bra sätt och skapat en bredare förståelse.

Vad var det bästa med utbildningen?

-Det bästa var att få ett kritiskt förhållningssätt och inse att det finns inte ”ett sätt” som är rätt. När man arbetar med kommunikation finns det många olika vägar att gå, därför måste man anpassa sig till den aktuella situationen och se vad som är bäst utifrån rådande förutsättningar. Jag uppskattade även praktikterminen, den var oerhört lärorik och en bidrog till att jag enklare kunde komma in i min nuvarande yrkesroll.

Alumn

blomqwist

Namn: Mikael Blomqwist

Examen: Strategisk kommunikation och digitala medier

Jobbar: Digital project leader på Cloetta