Masterprogrammet i strategisk kommunikation, 120 hp

Ingen antagning. Sista antagning gjordes hösten 2015

Institutionen för strategisk kommunikation har beslutat att göra om sina masterprogram och kommer därmed från och med hösten 2016 endast erbjuda ett internationellt masterprogram MSc in Strategic Communication, Vänligen se vänstermeny för mer information.

Inom strategisk kommunikation studeras de formella och informella kommunikationsinsatser som en organisation gör för att uppnå ett visst mål. Det kan handla om allt från marknadsföring och relationsstärkande kommunikation med externa grupper, till hur ett företags interna kommunikation påverkar en verksamhet.

master prog

Studenterna utvecklar under utbildningen en förmåga att förstå organisationer ur ett kommunikationsperspektiv, genom att fördjupa sina kunskaper inom områdena organisationskommunikation, public relations och marknadskommunikation.

Dina studier

Kurserna tar upp forskningsfronten inom området strategisk kommunikation och hur forskningsresultaten och teorierna kan användas i ett praktiskt sammanhang. Kopplingen till den internationella forskningen inom bland annat public relations och organisationskommunikation är utmärkande för utbildningen.

Utbildningen har en internationell prägel och delar av utbildningen ges tillsammans med det internationella masterprogrammet i Strategic Public Relations. Ett annat utmärkande drag är närheten till branschaktörer inom näringsliv och samhälle. Utbildningen utvecklas i nära samverkan med näringsliv och kommunikationsbransch, vilket håller den modern och anpassad efter vad arbetsmarknaden efterfrågar.

Programmets kurser består av en blandning av föreläsningar, gästföreläsningar och övningar. Stora delar av utbildningen ges på engelska.

Karriärmöjligheter

Framtida yrkesroller kan till exempel vara kommunikationsstrateg, marknadsansvarig, kommunikationschef och projektledare.

Programansvarig

Jörgen Eksell
E-post:Jorgen [dot] Eksell [at] isk [dot] lu [dot] se (Jorgen[dot]Eksell[at]isk[dot]lu[dot]se)
Tel: 042-35 66 17