Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation & digitala medier

Välkomna till introduktionsmöte!

Hej!
Vad roligt att du har fått plats på vårt utbildningsprogram Strategisk kommunikation och digitala medier! Vi som skriver heter Marie Ledendal och Asta Cepaite Nilsson - och det är vi som är programansvariga, d v s ansvarar för utbildningen som helhet. Du kommer även att få massa mer information om såväl programmet som första kursen när vi ses på programintroduktionen i höst.

Måndagen den 31 augusti är det upprop och introduktion på Campus Helsingborg till universitetsstudier vid Institutionen för Strategisk kommunikation och Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier.

I år kommer vi att dela upp introduktionen i mindre grupper, detta då vi pga. Covid-19 inte kan vara mer än ett vist antal i sal samtidigt. Observera även att vi inte kommer att ha någon akademisk kvart under period 1 och 2 i höst, för att minska på antalet personer i korridorerna, den tid som kommer att stå i scheman är alltså den tid som kommer att gälla.

Det preliminära tiderna för uppropen är:

Pass 1 - 8:30-10:30, sal 3T C548 (34 studenter)

Pass 2 - 11:00-13:00, sal 3T C548 (34 studenter)

Pass 3 - 14:30-16:30, sal 3T E230 (28 studenter)

Vi kommer att meddela dig under veckan innan uppropet om vilken tid som gäller för din del. Observera att din närvaro vid introduktionen är obligatorisk för att du ska bli registrerad på programmet. Om du vill avsäga dig din plats eller har frågor om registrering kan du kontakta vår studievägledare (se nedan).

På introduktionen kommer du att träffa oss programansvariga Asta Cepaite Nilsson och Marie Ledendal, intuitionens studievägledare, samt Camilla Nothhaft som är kursansvarig för första kursen. Vi kommer att börja introduktionen med att informera om de båda programmen, samt institutionen i stort. Efter programintroduktionen följer introduktionen till programmens första kurs Introduktion till strategisk kommunikation i teori och praktik - SKOB14 (7,5 hp) som läses av studenter på båda programmen. För att du ska komma igång med kursen från start rekommenderar vi att du skaffar kurslitteraturen redan innan terminen börjar. Observera att boken Theorizing communication: Readings across traditions av Robert Craig och Heidi Muller kommer att användas på två kurser under den första terminen. Vi vill också påminna om att flera av kursböckerna finns som e-böcker och är tillgängliga via vårt bibliotek. Vi har ingen speciell bokhandel för kurslitteratur utan hänvisar till de olika nätbokhandlar som finns.

Under hösten 2020 och pga. Covid-19, så kommer scheman för kurserna under hösten (även schemat för första kursen) offentliggörs först närmare terminsstart. Vi arbetar för fullt för att anpassa hösten i relation till denna situation och vi hoppas att du har överseende. Du kan läsa mer om hur vi hanterar Covid19 och HT20 här.

Lärplattformen som vi använder heter Canvas och i Canvas kommer du att hitta kurserna som du ska läsa under terminen. Du loggar in i Canvas med ditt studentkonto. Logga in i Canvas.

Information om detta och mycket mer kommer att komma under introduktionen.

Om du har frågor, ring 042-35 65 95 eller skicka e-post till någon av våra studievägledare på info [at] isk [dot] lu [dot] se (info[at]isk[dot]lu[dot]se) eller studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se (studievagledare[at]isk[dot]lu[dot]se).

Vi ser fram emot att träffa dig och önskar dig varmt välkommen till oss på Institution för Strategisk kommunikation.

Bästa hälsningar,

Asta Cepaite Nilsson och Marie Ledendal

Första kursen: SKOB14 - Introduktion till strategisk kommunikation i teori och praktik

Hej blivande ISK-studenter,

Hoppas ni har en fin sommar. Jag heter Jesper Falkheimer och är professor och kursansvarig för den första kursen ni kommer att läsa hos oss nu i höst:Introduktion till strategisk kommunikation i teori och praktik. På denna kurs kommer ni att lära er mer om vad strategisk kommunikation är – som kunskapsfält och praktik ute i samhället och olika typer av organisationer. Vi kommer också att fördjupa oss i kommunikationsteori och retorik. Det är en bred och intensiv kurs med olika föreläsare på plats, även gästföreläsare från kommunikationsbranschen. Vi ser fram emot attlära känna er. I lärplattformen Canvas kommer ni att hitta den här kursen så ni kan förbereda er inför kursstarten.

Väl mött! Hälsar jesper [dot] falkheimer [at] isk [dot] lu [dot] se (subject: SKOB14) (Jesper Falkheimer)

Kursen introducerar dig till ämnet strategisk kommunikation och du får inblick i olika yrkesroller som knyter an till utbildningen.

Kursplan
Litteraturlista