KOMC16 - Projektledning i digitala miljöer, 15 hp

Kursens mål är att introducera projektledning som ett verktyg för att arbeta med en organisations digitala strategiska kommunikation. Kursens pedagogiska idé bygger på att studenten planerar, genomför och utvärderar ett digitalt projekt efter en beställares önskemål. Undervisningen stöds av diskussioner kring olika digitala medier i relation till produktionens syfte, intressenter och arenor samt kommunikations- och medieplanering. Studenten deltar i undervisning som syftar till att skapa förtrogenhet med olika program för utveckling av digital text, film, video och grafisk design. Under kursen presenteras även olika utvärderingsmetoder och optimering av multimodala digitala artefakter, exempelvis behandlas webbanalys, användbarhet, user experience, SEO,konverteringsoptimering, Google analytics och tag manager.

Uppgift om tid och plats för registrering och kursintroduktion upubliceras inom kort.

Inför kursstart är det därför bra om du funderar på vilken typ av digitalt projekt du är intresserad av arbeta med under kursen. Fundera även på vilka kontakter du har i organisationer, företag, myndigheter eller ideella organisationer.

Kursansvarig

KOMC16 - Projektledning i digitala miljöer, 15 hp

Kursens mål är att introducera projektledning som ett verktyg för att arbeta med en organisations digitala strategiska kommunikation. Kursens pedagogiska idé bygger på att studenten planerar, genomför och utvärderar ett digitalt projekt efter en beställares önskemål. Även om kursen innehåller undervisning som ger stöd i genomförande av arbetet, bygger kursen på att studenten arbetar självständigt med projektet.

Kursplan
Litteraturlista