Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Campus Helsingborg bjuder in till två öppna föreläsningar om botar och algoritmer i det svenska valet

Tom D
Tom Samuelsson, bloggare och opinionsbildare i strategisk kommunikation

Digital teknik och programmering i form av botar och algoritmer har blivit ett allt vanligare verktyg i dagens digitala valkampanjer. Men när går tekniken över gränsen? Under 2017 har Institutionen för strategisk kommunikation bjudit in svenska och internationella experter för att diskutera konsekvenserna av maskingenererad strategisk kommunikation. Under våren bjuder institutionen in till ytterligare två öppna föreläsningar.

Hälften av all webbtrafik skapas av botar

Använder du internet och sociala medier har du säkert redan mött dem – botarna. 2017 beräknades ungefär hälften av all trafik på internet härstamma från botar som används i olika sammanhang för olika syften. De kan fungera som ett hjälpfullt verktyg vid sökoptimering och marknadsanalyser, för att övervaka system och samla in information eller som ett verktyg för digital kundservice i form av ”chat-botar”. Men botar kan också användas i andra syften, som ett verktyg för att manipulera den fria opinionsbildningen.

Två öppna föreläsningar

Under 2017 har Institutionen för strategisk kommunikation bjudit in till öppna föreläsningar om botar och andra typer av maskingenererad strategisk kommunikation. Föreläsningsserien Understanding Strategic Botnets: The challenge of machine-generated strategic communication är ett projekt som finansieras av Plattformen med syfte att öka medvetenheten om botar och hur de används strategiskt av aktörer för att påverka den offentliga debatten och i förlängningen politiska beslut. Under våren 2018 bjuder institutionen för strategisk kommunikation på nytt in studenter, kommunikatörer och andra intresserade till ytterligare två öppna föreläsningar där Tom Samuelsson och Lisa-Maria Neudert berättar mer om botar och dess konsekvenser i samband med val.

Öppen föreläsning: Tom Samuelsson, 21 februari

Tom Samuelsson, bloggare inom digitala påverkanskampanjer och opinionsbildare i strategisk kommunikation, berättar om hur användningen av botar i valkampanjer skulle kunna se ut under det svenska valet och ställer sig frågan ”Kan ny teknik förändra hur vi tänker kring demokrati?”. Föreläsningen är på svenska och äger rum den 21 februari 16.00-18.00 på Campus Helsingborg, sal U203.

Öppen föreläsning: Lisa-Maria Neudert, 2 mars

Lisa-Maria Neudert, forskare vid Oxford University Internet Institute, berättar mer om den senaste forskningen om hur algoritmer och automatiserade botar påverkade valet i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike samt vikten av att skapa metoder för att motverka manipulering av sociala medier. Föreläsningen är på engelska och äger rum den 2 mars 15.15-17.00 på Campus Helsingborgs, sal E210.

Läs mer om Lisa-Maria Neudert och hennes föreläsning här.

Plats: Föreläsningarna äger rum i Campus Helsingborgs lokaler, Universitetsplatsen 2. Fri entré.
Kontaktperson: Howard Nothhaft, howard [dot] nothhaft [at] isk [dot] lu [dot] se (howard[dot]nothhaft[at]isk[dot]lu[dot]se).