Campus Helsingborg satsar på offentlig diplomati

jp

James Pamment, forskare i strategisk kommunikation, har nyligen fått en halv miljon kronor från STINT för en satsning inom området kommunikation och diplomati.

Forskningsfältet Offentlig diplomati handlar i korthet om att genom strategisk kommunikation och relationsskapande verksamhet skapa förutsättningar för att förverkliga ett lands ekonomiska, politiska och kulturella målsättningar.

I dag finns ämnet offentlig diplomati varken som forskningsfält eller som utbildningsområde vid något svenskt lärosäte. I USA är det desto vanligare och STINT-pengarna kommer bland annat att användas för student- och forskarutbyten mellan Lunds universitet och ett forskarcentrum vid University of Southern California (USC).

• Vi vill bygga upp den här verksamheten vid Campus Helsingborg, säger James Pamment som själv nyligen har tillbringat tre år vid USC Center on Public Diplomacy.

För mer information kontakta James Pamment på james [dot] pamment [at] isk [dot] lu [dot] se (james[dot]pamment[at]isk[dot]lu[dot]se)

Förkortningen STINT står för Swedish foundation for international cooperation for research and higher education.

Text: Ulrika Oredsson

About STINT

The Swedish Foundation for International Cooperation in Research and Higher Education, STINT, was set up by the Swedish Government in 1994 with the mission to internationalise Swedish higher education and research.

Find out more about STINT.