Lena Rolén får universitets administrativa pris

lena

Administrativa priset delas ut årligen för utmärkta administrativa insatser av innovativ karaktär som bidragit till universitetets utveckling eller for service och effektivitet utöver det vanliga.

Genom priset önskar universitetsledningen uppmärksamma utmärkta insatser i administrationen inom hela universitetet. Priset överlämnas vid universitetets årshögtid i januari 2020. Pristagaren får 15 000 kr var för egen kompetensutveckling.

Lena Rolén har under sin tid på institutionen varit initiativrik och drivande på ett sätt som går långt utöver det vanliga och som varit ovärderligt inte bara för institutionens studenter och anställda, utan för hela Campus Helsingborg. Hon är väl insatt i förvaltningsrätt och universitetets administrativa processer, vinnlägger sig alltid om att driva ett rättssäkert arbete och är inte minst en modig person som aldrig tvekar om att berätta om sin ståndpunkt och driva den på ett konstruktivt och respektfullt sätt. Bland de många initiativ Lena har tagit kan räknas följande:

Hon har i många år och med framgång arbetat för att Campus Helsingborgs studenter ska ha samma resurser vad gäller service och stöd som studenterna i Lund (t ex vad gäller språkverkstad, närvaro av IK/ER, studiesocialt stöd). Hon har varit pådrivande för att Campus Helsingborg har utvecklat ett gemensamt samarbete kring internationalisering, mottagande och samarbete mellan de internationella masterprogrammen. Hon har också tagit många initiativ kring vår institutions internationalisering, t ex vad gäller mobiliteten för våra studenter, tecknandet av nya utbytesavtal, kurser på engelska för inresande studenter. Detta har lett till att institutionen har en hög andel utresande studenter. Lena har också drivit utvecklingen av vårt internationella masterprogram. Hennes kompetens om de frågor som internationella studenter behöver hantera med uppehållstillstånd, boende, studiesociala frågor har bidragit till programmets framgångar. Dessutom har hon i samverkan med studentorganisationerna medverkat i ett mångårigt arbete för att informera studenter om universitetets ansvar för att arbeta mot diskriminering och trakasserier av studenter (Campus mot trakasserier). Nyligen tog Lena Rolén initiativ till en gemensam administration och samordning av skriftliga prov på Campus Helsingborg, vilket kommer att effektivisera administrationen betydligt och dessutom fungera som ett pilotprojekt för övriga delar av universitetet. För dessa och för många andra insatser förtjänar hon att hedras.

Lena Rolén delar priset med forskningshandläggare Sophie Hydén Picasso vid sektionen Forskning, samverkan och innovation (universitetsförvaltningen).