Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny forskningsrapport: Röster om den kommunikativa organisationen

kom org

Nu släpper Sveriges Kommunikatörer och Lunds universitet den sista delrapporten från forskningsprojektet Kommunikativa organisationer. I denna delrapport summerar forskarna studiens kvalitativa del och reflekterar om vägen framåt för kommunikatörer. I november släpps slutrapporten som kommer att summera hela studien.

Delrapporten bygger på 160 intervjuer med kommunikatörer, medarbetare och chefer i elva organisationer som ingår i forskningsprojektet Den kommunikativa organisationen. Rapporten är uppbyggd runt fyra teman: (1) Kommunikatörer och kommunikation, (2) Kulturens betydelse, (3) Ledning, ledarskap och medarbetarskap och (4) Anseende, varumärke och ambassadörskap.

I det avslutande kapitlet diskuterar forskarna vad resultaten från den kvalitativa studien betyder för kommunikatören i det vardagliga och strategiska arbetet. De utgår från följande underrubriker:

• Fortsätt med det som är bra!
• Analysera utgångsläget 
• Den högsta chefen och ledningen är nyckeln till framgång 
• Säkra kommunikatörernas kompetens 
• Kräv deltagande i centrala projekt och beslut 
• Se utbildning av medarbetarna som ett window-of-opportunity 
• Behov av nya yrkestitlar

Ladda ner rapporten här.

Text & Bild: Sveriges Kommunikatörer