Delrapporten bygger på 160 intervjuer med kommunikatörer, medarbetare och chefer i elva organisationer som ingår i forskningsprojektet Den kommunikativa organisationen. Rapporten är uppbyggd runt fyra teman: (1) Kommunikatörer och kommunikation, (2) Kulturens betydelse, (3) Ledning, ledarskap och medarbetarskap och (4) Anseende, varumärke och ambassadörskap.
I det avslutande kapitlet diskuterar forskarna vad resultaten från den kvalitativa studien betyder för kommunikatören i det vardagliga och strategiska arbetet. De utgår från följande underrubriker:
• Fortsätt med det som är bra!
• Analysera utgångsläget
• Den högsta chefen och ledningen är nyckeln till framgång
• Säkra kommunikatörernas kompetens
• Kräv deltagande i centrala projekt och beslut
• Se utbildning av medarbetarna som ett window-of-opportunity
• Behov av nya yrkestitlar
Ladda ner rapporten här.
Text & Bild: Sveriges Kommunikatörer