Ny rapport om överturism

jong

Cecilia Cassinger (ISK) och Jan Henrik Nilsson vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap är författare till en ny rapport om överturism. Rapporten ger en översikt av den internationella forskningen kring överturism som ett socialt fenomen.

Genom att beskriva överturismens olika definitioner, drivkrafter och platseffekter är syftet med rapporten att öka förståelsen för dess utbredning och konsekvenser för den svenska besöksnäringen.

• Överturism beskriver ett tillstånd när det kommer så många turister till en plats att det får negativ påverkan på såväl lokalbefolkningens livskvalitet som på turisternas upplevelse av platsen, säger Jan Henrik Nilsson.
  • Än så länge är det en situation som endast uppkommit tillfälligtvis på svenska destinationer. Men med tanke på turismens starka tillväxt och ökande betydelse på många håll kan det vara klokt att följa den internationella utvecklingen för att undvika att turismen utvecklas på ett ohållbart sätt även i Sverige, fortsätter Cecilia Cassinger.

Resonemanget blickar också framåt och ger förslag på åtgärder och alternativa sätt att tänka kring turism, vilket främjar en framtida hållbar turismutveckling. Forskarna tror att även om vi inte tänker att turismen har en negativ inverkan på svenska destinationer idag, kan det vara en högst relevant fråga att diskutera i framtiden. Det är troligt att de strukturella faktorer som drivit turismutvecklingen de senaste decennierna kvarstår, även om det blir i förändrad form.