Rädslans geografi - nytt forskningsprojekt om upplevd otrygghet i svenska stadskärnor

hbg

Ett nytt forskningsprojekt vid institutionen för strategisk kommunikation ska under två år undersöka hur rädslor för terrordåd framträder i föreställningar hos besökare i urbana miljöer samt hur rädslan bemöts i städers marknadsföringsarbete och fysiska insatser i stadskärnor. Projektet kommer att pågå under två års tid och finansieras av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF.

Säkerhet i besöksnäringen är en alltmer aktuell fråga för näringens företag, evenemang och andra mötesplatser. I dag görs omfattande globala, nationella och lokala ansträngningar för ökad säkerhet, bland annat genom att stävja terror och säkra transporter. Säkerhet är även en del av det större begreppet social hållbarhet som bland annat inbegriper att minska risker för att besökare och verksamheter utsätts för rån, stölder, sexualbrott, hot och våld.

Deltagare i projektet är Cecilia Cassinger, Jörgen Eksell, och Maria Månsson vid institutionen för strategisk kommunikation samt Ola Thufvesson vid institutionen för service managament och tjänstevetenskap.

Cecilia Cassinger är projektledare och säger att den internationella forskningen om platsvarumärken och marknadsföring av städer under senare år har fokuserat allt mer på säkerhet som konkurrensfördel. Den samtida terrorismen riktar sig framförallt mot folkrika platser med inhemska och internationella besökare i syfte att skapa politisk instabilitet och oro och rädsla. Besöksnäringen är därför ett särskilt sårbart mål för terrordåd och hög grad av upplevd trygghet i städer är viktigt för att attrahera besökare, investerare och nya invånare.