Under åren 2014–2017 har Rickard Andersson, Jesper Falkheimer, Mats Heide, Howard Nothhaft, Sara von Platen och Charlotte Simonsson vid Institutionen för strategisk kommunikation bedrivet forskningsprojektet Kommunikativa organisationer. Syftet med projektet är att öka kunskapen om kommunikationens betydelse för verksamhetens måluppfyllelse och framgång, och ett underliggande syfte är att bidra med ny kunskap om framtidens krav och utmaningar för kommunikatörer och organisationers kommunikation. Projektet har finansierats av Sveriges Kommunikatörer och Helsingborgs stad, samt av de tio organisationer som har ingått i studien:
- Eon Sverige
- Göteborgs stad
- Ikea of Sweden
- Länsstyrelsen Västernorrland
- Malmö stad
- NCC Sverige
- Polismyndigheten
- PostNord
- Stockholms stad
- Västra Götalandsregionen.
Forskningsprojektet är en av världens största i sin art och har samlat in 8 100 enkätsvar från medarbetare, chefer och kommunikatörer i de undersökta organisationerna och över 150 intervjuer har genomförts.
Forskargruppen kommer nu att arbeta vidare med att skriva fler rapporter, artiklar och en avslutande bok. Sommaren 2020 kommer Rickard Andersson att försvara sin avhandling.
För frågor om projektet – var god kontakta projektledaren Mats Heide - Mats [dot] Heide [at] isk [dot] lu [dot] se