Strategisk kommunikation i fokus under vårens Stipendieutdelning och Nätverksträff med Campus Vänner

mingel

Under onsdag kvällen den 24 april var vi med under Campus Vänners stipendieutdelning och nätverksträff.

Kvällen började med mingel och snacks och följds sedan av att Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation och chef för sektionen Forskning, samverkan och innovation vid Lunds universitet, pratade om sin bok ”Nu: strategisk improvisation för effektiv kommunikation". Strategisk improvisation är ett nytt sätt att tänka och agera för ledare som behöver agera mer i takt med sin tid och omgivning. Det är en ledningsfilosofi inspirerad av musikens värld som ger organisationer möjlighet att framgångsrikt balansera det konstanta med förändring och ekonomisk lönsamhet med samhällsansvar. Detta i en tid som präglas av ökande osäkerhet och tidspress.

cv4

cv3

Under kvällen delar Jesper med sig av konkreta och forskningsbaserade råd om hur strategisk improvisation kan gynna ledarskap i vår tid. Det är en bok förankrad i omvärldsanalyser och praktiska erfarenheter från framgångsrika ledare och samhällsaktörer från näringsliv, offentlig och idéburen sektor samt ett 20-tal intervjuer med från Stefan Hector, Chef för Polisen/NOA, Cecilia Benkö, VD på Sveriges Radio till chefskock och chefsbarnmorska.

Sista delen av kvällen gick åt till att presentera vårens stipendiater, där Institutionen för strategisk kommunikations studenter genom sitt kandidatuppsatsarbete var representerade under följande projekt:

• Att finnas på LinkedIn – den komplexa länken mellan organisation och medarbetare: 7 688 kr
    Agnes Gustavsson & Sofia Steinbeck

stip1

Projektet undersöker hur medarbetare sprider sin organisations värderingar via LinkedIn. - Det vill vi göra genom att studera hur medarbetarna använder sig av LinkedIn i en värderingsdriven organisation. I en digitaliserad samtid är det ett aktuellt ämne samtidigt som vi uppfattat att osäkerhet kring hur plattformen bör användas. Syftet är att utöka förståelsen för hur medarbetare använder sig av LinkedIn i relation till organisationen vilket kan gynna både organisationen själv och forskningsfältet strategisk kommunikation.

• Fallstudie gällande appen CityPoints i Cascais, Portugal: 12 600 kr
    Patrik Björk & Olivia Zandin

cv2

År 2018 vann den portugisiska appen CityPoints Cascais FN’s pris Digital Innovation in Government and Citizen Engagement. CityPoints belönar medborgare med poäng vid genomförande av samhällsnyttiga aktiviteter som bidrar till ett hållbart samhälle. Poängen kan exempelvis användas tillkollektivtrafik eller kulturbesök. Syftet med projektet är att besöka Cascais och intervjua både lanseringsansvariga och CityPoints användare.  –Vi vill utifrån ett kommunikativt perspektiv få en djupare förståelse för hur en kommun kan lansera en plattform som uppmuntrar till goda samhällsgärningar.

Grattis till vårens stipendiater.

Fotograf: Sandra Bergholm