Forskare får medel från Kompetensfonden

böcker i bibliotek

Fem forskningsprojekt har beviljats medel från Kompetensfonden till den sammantagna summan av 1,8 miljoner kronor. Ett projekt utgörs av forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation.

– Ett stort grattis till våra forskare och ett tack till Helsingborgs stad som tydligt visar att man vill fortsätta gynna Campus forskningsmiljö. Det gagnar inte bara universitetet utan hela staden och samhället, säger Charlotta Johnsson, rektor Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Fonden delas ut årligen och syftar till att långsiktigt öka antalet studenter lokaliserade i Helsingborg och andelen forskning vid Campus Helsingborg samt bidra till frågor som rör kompetensförsörjning. I syftet ingår också att stimulera samverkan mellan högre utbildning och forskning å ena sidan och lokalt näringsliv å andra.

Ansökningarna har behandlats av Strategiska utskottet på Campus Helsingborg. De har därefter skickats till en beredningsgrupp samt en styrgrupp i Helsingborg stad för slutgiltigt beslut. Pengarna delades ut i januari 2022.

Följande projekt vid Institutionen för strategisk kommunikation har beviljats medel i kategorin Forskning: Resiliance and Inclusion in Public Health Crisis, Hui Zhao och Jesper Falkheimer (S-fak)

Övriga projekt är:

• Tjänsteinnovation för framtidens bibliotek, Katja Lindqvist (S-fak)

• Innovativa lösningar och strategisk förändring för fosilfria godstransporter, Henrik Pålsson (S-fak)

• Digital och automatiserad öppenvård och behandling i Helsingborg stad, Terese Hjärpe (S-fak)

• Datadriven designutveckling av träbyggnader, Ola Flodén (LTH)

Kompetensfonden delade under 2021 även ut medel för  Samverkan och innovation varvid följande projekt beviljades medel.

• Gröna tjänster och värdeskapande vatten, Cecilia Fredriksson (S-fak)

• Samverkan i utbildning och forskning inom kommunal verksamhet och samhällsplanering, Susanne Iwarsson  (Med-fak)

• Vattenhallen, Monica Almqvist (LTH)