PRECIS, PR-konsultföretagens branschförening, delar årligen ut ett pris till studenter som skrivit C- eller D-uppsats inom medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi eller statsvetenskap. Ämnet ska rymmas under rubriken: PR och kommunikation som strategiskt verktyg.
Juryns motivering: En genomarbetad och välskriven uppsats om en ytterst relevant fråga. Kraven på företag att ta ett socialt ansvar har ökat markant under senare år vilket synliggjordes ytterligare under coronakrisen. Uppsatsen belyser genomgående teman i företagens kommunikation och ger en djupare insikt kring möjligheterna och riskerna med att kommunicera socialt ansvarstagande i en negativ omvärldskontext.
Studenterna kommenterar efter nyheten att de vunnit priset!
"Det är en ära att bli uppmärksammad av branschproffsen." Max Persson
”Vi är oerhört chockade, men glada! Vi är väldigt nöjda med uppsatsen och tycker att den ligger helt rätt i tiden. Hur organisationer kommunicerar och positionerar sig som ansvarstagande genom att ta ställning i samtida världshändelser blir allt mer aktuellt, men som vår uppsats visar kommer det med lika delar risker som fördelar. ” Martin Axelsson Därth
PRECIS styrelse har utgjort jury. Läs uppsatsen här: Konsten att gasa sig ur krisen.
Priset har delats ut sedan 1998.
PRECIS är en branschförening för konsultföretag specialiserade på rådgivning och implementering inom Public Relations. Föreningens syfte är att företräda medlemmarnas gemensamma intressen genom att framhålla värdet av Public Relations för att uppnå företags och organisationers affärs- och verksamhetsmål, verka för ökad kunskap om branschen samt att vårda och synliggöra den gemensamma branschnormen och fungera som ett kvalitetsmärke för medlemmarna.