"Keep calm and carry on"? - om samhällets motståndskraft mot desinformation i kristid

disinformaiton design

Hur kan vi bemöta utländska digitala kampanjer som försöker påverka svensk politik? Är vårt samhälle tillräckligt motståndskraftigt för att stå emot propaganda och desinformation? Vilka risker medför de digitala kampanjerna – vare sig vi lyckas stoppa dem eller inte – för demokrati och yttrandefrihet?

I samband med den ryska invasionen av Ukraina och hotet mot den europeiska säkerhetsordningen har oron över utländsk desinformation och propaganda blivit alltmer påtaglig. Kommunikatörer och journalister ställs dagligen inför svåra beslut som rör informationens äkthet.

Välkommen till ett samtal om hur vi på ett klokt sätt kan möta digitala kampanjer avsedda för att påverka politiskt beslutsfattande i Sverige.

Medverkande:

• Cecilia Andrae, senior rådgivare, Svenska Institutet
  • Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation, Lunds universitet
  • James Pamment, docent i strategisk kommunikation, Lunds universitet
  • Mikael Östlund, kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar

Samtalsledare och kontaktperson:

Cecilia Cassinger, docent i strategisk kommunikation och temaledare vid lnstitute for Public Affairs, Lunds universitet cecilia [dot] cassinger [at] isk [dot] lu [dot] se (cecilia[dot]cassinger[at]isk[dot]lu[dot]se)

När: 24 maj kl 9-10

Var: Webbinarium

Ingen anmälan krävs. Länk till webbinariet som äger rum via Zoom

Webinar ID: 681 1022 7169

Kommunikation i offentlig sektor

Samtalet är en del i samtalsserien "Kommunikation i offentlig sektor” där forskare, beslutsfattare och ledare inom kommunikation möts och diskuterar ett specifikt tema. Tematiken utgår från aktuella händelser i samhället och kan handla om alltifrån desinformation och samhällsförtroende till medborgardialog och professionalisering av kommunikatörsyrket.