Ny avhandling i strategisk kommunikation föreslår att människan måste bli bättre på att tänka tillsammans än var för sig för att klara frågeställningar via digitala forum

Bildkollage från spikning av avhandling med Maria Rosén

På fredag den 21/5 försvarar Maria Rosén sin avhandling: "Social mättnad, relationell hunger: strategisk kommunikation i förändring när matindustrin utmanas av folklig misstro."

I studien undersöks det relationella samspelet mellan myndighet, branschorganisation, företag och ett populärt community på Facebook som är kritiska till den konventionella livsmedelsindustrin. Avhandlingen utforskar hur olika föreställningar om expertis, kunskap, känslor och digital kommunikation påverkar aktörernas möjlighet att relatera till varandra. Studien visar på riskerna med motstående positioner och ger förslag på hur ökat intresse och empati mellan aktörer skulle kunna genereras.

Studien och dess resultat är relevant för både forskare, studenter och strateger med intresse för public relations i en tid när misstroende medborgare mobiliserar sig via digitala forum.

Myndigheter och företag kan idag uppleva att de utmanas av misstroende medborgare i digitala forum. Medborgarinitiativ i sociala medier attraherar individer som vill dela sina egna och ta del av andras erfarenheter. Det kan handla om konventionellt producerad mat, eller om ett nationellt vaccinationsprogram. Medborgarinitiativ pekar ut problem, organiserar medborgares misstro och kan på så sätt bidra till att undergräva förtroendet mellan medborgare och organisationer. Traditionellt, av både forskare och utifrån ett ledningsperspektiv, brukar företag och myndigheter betraktas som aktiva avsändarna av strategisk kommunikation. Denna syn utmanas nu av medborgarinitiativens mångtydiga, interaktiva sätt att kommunicera. Problemet som avhandlingen undersöker handlar om hur strategisk kommunikation kan förstås och praktiseras, givet dessa förändrade förutsättningar. I avhandlingen analyseras aktörer som alla har intresse för hur mat produceras, distribueras och konsumeras – mer specifikt en myndighet (Livsmedelsverket) en branschorganisation (Livsmedelsföretagen), ett mindre antal producerande matföretag (ICA, Nestlé och Oatly) samt ett medborgarinitiativ på Facebook (Matfusket).

Avhandlingens slutsats kan sammanfattas på följande sätt: även om organisationer och medborgare sällan möts i dialog eller diskussion med varandra, så konstruerar de hela tiden föreställningar om varandra. Aktörernas olika organisatoriska, kommunikativa och relationella förutsättningar bidrar till en avsaknad av reella möten, samtidigt som det spär på nidbilder och stereotypa föreställningar. Medborgarinitiativet uppmuntrar konsumenter att ”hitta sin sanning” samtidigt som man erbjuder en arena där produkter, varumärken och organisationer kan kritiseras. Parallellt ställs kommunikationsstrateger inom myndigheten, branschorganisationen och företagen inför olika avvägningar – är det värt att försöka ta sig in på forum för att bemöta felaktigheter och rykten, eller är bättre att avstå och istället enbart kommunicera via egna kanaler? Situationen tolkas som social mättnad inför många olika kontakter och interaktioner. I försök att minska stress och återfå kontroll över situationen förlitar man sig på traditionella kommunikationsstrategier, vilka förutsätter att organisationen är den mest aktiva i en kommunikationsprocess. Strategisk kommunikation blir då till en uppsättning olika sätt att skydda sig från en omgivning som beskrivs som svårtolkad och utmanande. Aktörernas sätt att placera sig själva i centrum innebär reella svårigheter att förstå andras perspektiv. Avhandlingen föreslår att, om vi ska ha möjlighet att möta vår tids stora utmaningar så behöver vi snarare bli bättre på att tänka tillsammans, snarare än var för sig.

Läs hela avhandlingen under Lunds universitets publikationer.