Ny bok om betydelsen av Sara Danius stil

Sara Danius på bokomslag.

Marie Ledendal, lektor och forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation går, tillsammans med forskare från Modevetenskap, igenom Danius uppmärksammade kreationer och klädsymobolik.

Få personer har med sin blotta uppenbarelse väckt så mycket tankar och diskuss.

I boken Danius och modet utforskar Marie Ledendal, lektor i strategisk kommunikation och Philip Warkander, lektor i modevetenskap vid Campus Helsingborg, Lunds universitet författarens klädval och estetik. I boken väver de även in Sara Danius gedigna litteraturforskning och essäistik där mode och sinnrika budskap spelar en central roll.

– Boken är intressant både för den som är nyfiken på mode generellt och för den som vill läsa mer specifikt om Sara Danius förhållningssätt till mode. Den utgår både från Danius egen forskning, där hon gärna lyfta fram modets roll i skönlitteraturen, men också hur hon strategiskt använde sig av mode som ett kommunikationsverktyg, säger Philip Warkander, författare och lektor i modevetenskap.

– Boken handlar om hur Sara Danius använde mode som redskap för kommunikation. Och hur mode speglar och symboliserar samtidens idéer, strömningar och motsättningar. Det senare blev uppenbart inte minst genom att Sara Danius klädval diskuterades friskt på både kultur- och ledarsidor, säger Marie Ledendal, författare och lektor i strategisk kommunikation.

Om författarna

Marie Ledendal är lektor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Hon har en bakgrund som textilformgivare och forskare inom smarta textilier.

Philip Warkander är lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.

Kontakt: Marie Ledendal marie [dot] ledendal [at] isk [dot] lu [dot] se (marie[dot]ledendal[at]isk[dot]lu[dot]se)

Kontakt: Philip Warkander Mobil: +46 73 409 85 23

Boken ges ut av förlaget Hoc Press.