Sveriges första bok om intern kriskommunikation lanserad

ki

Mats Heide och Charlotte Simonsson vid Institutionen för strategisk kommunikation, har nyligen kommit ut med boken Krisen inifrån: Om organisationers krismedvetenhet, ledarskap och kommunikation. Boken är den första i sitt slag som behandlar intern kriskommunikation.

Boken ger svar på flera frågor. Hur gör man för att uppmärksamma risker och misstag som kan leda fram till en organisationskris? Hur hanterar medarbetare den dubbla rollen som både mottagare av information och sändare av budskap till externa aktörer under en kris? Vilken betydelse har ledarskap och medarbetarskap för krishanteringen? Hur skapas de bästa förutsättningarna för lärande efter en kris?Syftet med boken är att introducera och diskutera kriskommunikation utifrån den senaste tidens forskning. I boken belyses resonemangen med empiriskt material från ett treårigt forskningsprojekt vid Skånes universitetssjukhus. Även om det empiriska materialet kommer från sjukvården, har exemplen en allmän karaktär och är giltig för alla organisationer. Forskningsprojektet finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).Bokens målgrupp är både studenter som är intresserade av organisationskriser, kommunikation och ledarskap, och praktiker som berörs av och arbetar med krishantering och kriskommunikation.