Workshop med Orkla Foods

orkla

Torsdagen den 8 oktober genomförde Cecilia Sjöholm, CSR direktör på Orkla Foods Sverige, och Ebba Rosell, praktikant på Orkla Foods kommunikationsavdelning, en heldags workshop tillsammans med studenterna på kursen Strategic Communication Theory.

Kursen ingår på Masterprogrammet i strategisk kommunikation, men även på det internationella masterprogrammet Strategic Public Relation i samarbete med Univeristy of Stirling, vilket läses av både svenska och utländska studenter. Dagen inleddes med en presentation av Orkla-koncernen, den svenska kommunikationsavdelningen och hur de arbetar med sociala medier. Därefter presenterades tre utmanande fall hämtade ur Orklas vardag. Fallen handlade om vitt skilda saker såsom kommunikationssystem, kriskommunikation och förtroende. Digitala och sociala medier var ett genomgående tema under dagen. Studenterna arbetade i grupper och presenterade sina förslag på hur Orklas kommunikatörer kan arbeta mer strategiskt med digitala medier. Mot dagens slut berättar en av de internationella studenterna att han uppskattade övningarna dels för att de digitala medierna stod i centrum, dels för att han fick en bättre förståelse för hur man arbetar med kommunikation i ett svenskt sammanhang. Cecilia Sjöholm säger själv att: ”Det har varit oerhört inspirerande och givande att få lov att lyssna på hur studenterna skulle tackla våra utmaningar. De är väldigt duktiga. Jag har tagit till mig en hel del om hur vi kan jobba vidare med och utveckla vår kommunikation.”