Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

charlotte

Charlotte Simonsson

Leadership, internal communication & communication professionals

charlotte

Leader-follower perspectives

Författare

  • Charlotte Simonsson

Redaktör

  • R. L. Heath
  • Winni Johansen

Summary, in English

This entry provides a presentation of different leader-follower perspectives. Traditional leadership research has a psychological orientation and focuses on leaders as persons. Leaders are conceptualized as active communicators and subordinates/followers as more or less passive recipients, which implies a monologic, transmission-oriented view of communication. In recent years, there has been a turn in leadership research with an increased focus on leadership as a mutual, discursive process. Followers are conceptualized as co-producers of leadership, and leadership is conceived as dynamic, fluent process with interchanging roles. The notion of leadership as a social, discursive process goes hand in hand with a dialogic, constructionist view of communication.

Avdelning/ar

  • Institutionen för strategisk kommunikation
  • Samhällsvetenskapliga fakultetskansliet
  • LU Innovation

Publiceringsår

2018

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

The international encyclopedia of strategic communication

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Wiley-Blackwell

Ämne

  • Media and Communications

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-1-119-01071-5