Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Webbinarium, Hösten 2020

Överturism i spåren av populärkultur

 

hallstadt
Ett rykte om att Hallstatt inspirerat Arendal i filmerna Frost och Frost 2 har fått många internationella besökare att besöka orten. Aliaksandra Liebers och Pixels (länk till https://www.pexels.com)
Ett rykte om att Hallstatt inspirerat Arendal i filmerna Frost och Frost 2 har fått många internationella besökare att besöka orten. Foto: Aliaksandra Liebers och Pexels (https://www.pexels.com)

Populärkultur har en stor betydelse för turisters resande och vilka destinationer och platser som besöks. Vi vet att Game of Thrones lockar besökare till bland annat Dubrovnik i Kroatien och till Nordirland och Frost har lockat många nya besökare till Österrike. Vissa platser har fått en kraftig ökning av besökare i spåren av populärkultur vilket kan leda till svårigheter för destinationer. I detta webbinarium diskuteras populärkulturens betydelse för överturism i urbana destinationer ett globalt och nationellt perspektiv.

Talare:

Maria Månsson, fil dr, vid institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet. Maria är forskare och projektledare för projektet “Urban turismutveckling i förnyelse”. Hon har en bakgrund inom tjänstevetenskap och hennes forskningsintresse är platsmarknadsföring och platsutveckling utifrån ett kommunikativt perspektiv med speciellt fokus på turismsektorn.

Moderator:

Jörgen Eksell, fil dr vid institutionen för strategisk kommunikation, Lund universitet. Jörgen har en bakgrund inom tjänstevetenskap och forskar inom hur strategisk kommunikation och särskilt arbete med destinationers varumärke kan bidra till hållbara städer.

Inställt. Vårens webbinarium är flyttad till hösten 2020.

Deltagande är gratis

REGISTRERA DIG HÄR

Länken öppnas när det finns möjlighet att registrera