Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Kommunikativa organisationer

Kommunikationens betydelse för verksamheters framgång
Syftet med forskningsprojektet är att fastställa kommunikationens betydelse för verksamheters framgång och hur väl de når sina mål. Projektet kommer att vända ut och in på organisationers kommunikationsverksamhet. Man kommer undersöka vilket värde och vilken betydelse kommunikation har för varumärkesbyggande, kriser, förändringar, opinionsbildning och CSR (Corporate Social Responsibility).

Projektet drivs av Institutionen för strategisk kommunikation i samarbete med Sveriges kommunikatörer.

Både företag och offentliga organisationer ska delta i projektet. Det är också dessa som står för finansieringen, vilket är en unik form inom samhällsvetenskaplig forskning. Dessutom finansieras projektet av Helsingborgs stad och Sveriges Kommunikatörer. Totalt kommer projektet att omfatta ca 6 miljoner kronor.

Projektet kommer löpa under tre år och resultera i ett antal rapporter och artiklar i vetenskapliga tidsskrifter. Resultaten ska också presenteras i en bok riktad till praktiker. Under projektet kommer forskarna att samverka med organisationerna och gemensamt skapa nya kunskaper.

De organisationer som deltar i projektet är Eon, Göteborgs stad, Länsstyrelsen Västernorrland, Malmö stad, NCC, Polismyndigheten, PostNord, IKEA (Sverige) Försäljnings AB, Stockholms stad och Västra Götalandsregionen. Det finns ännu möjlighet för ytterligare ett företag att delta i projektet.

Resultat

Under projektet har forskningsresultaten presenterats vid följande forskningskonferenser:

  • 2015: CCI Conference on Corporate Communication
  • 2016: CCI Conference on Corporate Communication, Global alliance , ECREA
  • 2017: International Communication Association (ICA), EUPRERA

För Sveriges Kommunikatörer har hittills följande rapporter skrivits:

Forskningsresultaten har också publicerats i följande artiklar:

Hör Charlotte Simonsson berätta om huvudinsikterna från projektet

Sidansvarig:

Forskningsledare

mats
Mats Heide
Professor
Email: Mats [dot] Heide [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 66 14

 

Forskare

jf
Jesper Falkheimer
Professor
E-mail: Jesper [dot] Falkheimer [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 65 40


hn
Howard Nothhaft
Universitetslektor
E-post: howard [dot] nothhaft [at] isk [dot] lu [dot] se
Telefon: +46 42 35 65 09


sara
Sara von Platen
Universitetslektor


cs
Charlotte Simonsson
Lektor
E-mail: Charlotte [dot] Simonsson [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 65 08


 

Institutionen för strategisk kommunikation
Lunds Universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 65 95
E-post: info [at] isk [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg