Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskning och samverkan

Samverkan är en naturlig del av forskningen vid Institutionen för strategisk kommunikation. Det finns erfarenhet och en lång tradition av att samarbeta kring forskning med olika typer av organisationer exempelvis företag, myndigheter, regioner, kommuner, frivilligorganisationer inom en rad olika sektorer och branscher.

Vid institutionen finns forskare med spetskompetens och med bredd som kan bidra med intressant kunskap. Forskarna har ofta kontakt med andra forskare såväl nationellt som internationellt samt med andra organisationer vilket också bidrar till att berika projekt.

Det finns två upparbetade samarbetsformer kring forskning nämligen uppdrags- och samverkansforskning. Möjlighet finns även att finansiera doktorandprojekt. Vilken samarbetsform som passar bäst beror på ditt behov. För att universitetet ska kunna ingå samarbeten krävs att dessa har vetenskapligt värde, ligger i linje med universitetets övergripande uppdrag, att samarbetet präglas av kvalitet, transparens och tydlighet och att de följer gällande lagar, riktlinjer och etiska principer vid universitetet. Eftersom de legala förutsättningarna är olika för samarbetsformerna är det nödvändigt att i diskussioner om eventuella samarbeten vara tydlig med vilken form som avses. Oavsett vald samarbetsform utför forskaren forskning med omsorg och noggrannhet.

Om du har behov av fokuserad resultatutveckling och specifika studier är uppdragsforskning lämplig form. Uppdragsforskning innebär att en organisation formulerar en idé om ett forskningsuppdrag. Vanligtvis är syftet att vetenskapligt granska, analysera och utveckla en specifik problemställning. Organisationen är uppdragsgivare och ”äger” idén till uppdraget och forskare(n) vid Institutionen för strategisk kommunikation genomför uppdraget enligt överenskommelser i form av ett uppdragsforskningsavtal. Slutprodukten är nya forskningsresultat som du som uppdragsgivare kan använda och implementera i din verksamhet.

Uppdragsforskning ska bidra till forskningsnytta för universitetet. Det kan innebära att resultat kan publiceras och presenteras i akademiska sammanhang. Detta sker i med beaktande av eventuell sekretess och god forskningssed som bland annat innebär att deltagare skyddas. Vanligen har uppdragsgivaren möjlighet att ta del av resultat och skydda uppgifter innan publicering. I en del fall väljer uppdragsgivaren att själv äga resultaten i andra fall att ha nyttjanderätt till resultaten. Uppdragsgivare och forskare rekommenderas att upprätta ett uppdragsforskningsavtal där frågor om rättighet, publicering och ekonomiska frågor regleras.

Uppdragsforskning innebär således att forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation utför ett uppdrag åt annan. att universitetet genomför forskning på uppdrag från annan, till exempel ett företag. Universitetet har då en skyldighet att ta ut en avgift för uppdraget som helt täcker universitetets kostnader för projektet (full kostnadstäckning).

 

Samverkansforskning innebär att forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation bedriver forskning med en eller flera företag eller organisationer. Idén eller idéerna som ligger till grund för samverkan formuleras av forskare men ofta med inspel från eller i samverkan med organisationer som deltar.

Inom samverkansforskning bidrar alla parter med medel i form av ekonomiska medel, kunskap och material. Det finns ett flertal finansiärer, både nationellt och internationellt, som utlyser medel för samverkan mellan universitet, företag och organisationer som kan bidra till dessa projekt. Forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation har kunskap om olika finansieringsmöjligheter. 

Då samverkansforskning inte innebär full kostnadstäckning för universitetet får samverkan inte medföra att samverkansparter erhåller rätt till bakgrundskunskap eller resultat som genererats vid universitetet med mindre än att separat och marknadsmässig ersättning utgår för detta. Eftersom universitetet omfattas av EU:s stats­stödsregler kan ett felaktigt erhållande av sådana rättigheter anses som otillåtet statsstöd, vilket till exempel kan medföra återbetalningsskyldighet för samverkansparten för stödet som mottagits.

 

Som organisation eller företag har du möjlighet att på hel- eller halvtid finansiera en industridoktorand. Doktoranden bidrar med expertkompetens inom ett nyckelområde för din organisation. Vanligtvis är det en person som är anställd av organisationen som bedriver forskarstudierna på halvtid. Forskningen ligger ofta nära organisationens verksamhet och svarar mot utmaningar och behov som finns i praktiken.

Att finansiera en doktorand kombinerar direkta resultat för ditt företag i form av ökad kompetens och kunskap med akademiska utmaningar för en anställd. Lönen för den forskarstuderande betalas av organisationen.

Grundkriterierna för antagning är behörighet för forskarutbildning, vilket bland annat innebär meriter motsvarande magister- eller masterexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.

Exempel på industridoktorandprojekt vid Institutionen för strategisk kommunikation:

Martina Smedberg
Johan Florén

 

Om du vill samarbeta med oss, kontakta:

Prefekt
Mozhgan Zachrison
E-post: mozhgan [dot] zachrison [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 65 29

Forskaransvarig
Åsa Thelander
E-post: asa [dot] thelander [at] isk [dot] lu [dot] se (asa[dot]thelander[at]isk[dot]lu[dot]se)
Tel: 042-35 66 28