Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Jesper

Jesper Falkheimer

Professor

Jesper

How IKEA turned a crisis into an opportunity

Författare

  • Sing Bik Cindy Ngai
  • Jesper Falkheimer

Summary, in English

In 2013–2014, the IKEA cuddle toy Lufsig was connoted as a symbol of the Chief Executive (CE) of Hong Kong, prompting stakeholders to make negative associations with the corporation. Our study examines how IKEA mediated communication on traditional media and social media to turn this crisis into an opportunity. This study informs corporate communicators and researchers about the integrated utilization of crisis response strategies in a sophisticated crisis situation.

Avdelning/ar

  • Institutionen för strategisk kommunikation
  • Campus Helsingborg

Publiceringsår

2017-03-01

Språk

Engelska

Sidor

246-248

Publikation/Tidskrift/Serie

Public Relations Review

Volym

43

Issue

1

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Elsevier

Ämne

  • Media and Communications

Nyckelord

  • Crisis response strategy; Traditional media; Social media; IKEA; Political crisis; Hong Kong

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0363-8111