Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Anton Persson

Varför är du intresserad av strategisk kommunikation?

- Jag har alltid varit intresserad av språk, psykologi och grafisk design. Och jag gillar att hjälpa andra att förstå, berätta, förklara och förtydliga. Tanken på att jag skulle kunna studera kommunikation slog mig en dag när jag var ute och promenerade och insåg att kommunikation är en kombination av allt det jag är intresserad av. Det var något av ett Eureka-ögonblick!

Har studierna förändrat din syn på kommunikation?

- Innan jag började plugga uppfattade jag det lite som att information var något som ”bara fanns”. Nu vet jag att ingenting sker av sig själv. Bakom minsta textnotis har någon tänkt till för att formulera sig på rätt sätt. Att skapa god kommunikation är lite av en konst. Det är ett hantverk som jag har fått stor respekt för.

Hur är din utbildning?

- Den har både bredd och djup. Vi lär oss inte bara hur och vad som funkar, utan även varför. Jag har med andra ord fått en förståelse för mekanismerna bakom kommunikation.

Hur var din praktik?

- Jag var på Helsingborgs stads kommunikationsavdelning, där jag fick syssla med lite av varje. Ett större projekt var ” Helsingborg 2035”, ett visionsarbete för staden, där jag strategiskt utformade workshops för barn, ungdomar och studenter. De fick på olika sätt dela med sig av sin syn på stadens framtid. Allt material vi samlade in lämnades till kommunledningen, som kommer att använda det i sitt fortsatta arbete. Det var roligt att få vara med och föra fram någons talan på det viset. Men det kanske bästa med praktiken var att den direkt ledde till ett två månader långt sommarjobb på kommunikationsavdelningen.

Vad vill du arbeta med i framtiden?

- Vi introducerades tidigt under utbildningen till flera olika kommunikationsområden. Det gjorde att vi kunde skapa oss en bild av branschen, och se vad vi var intresserade av. Jag har fastnat för organisationskommunikation. I framtiden ser jag mig arbeta på ett företags kommunikationsavdelning, gärna med internkommunikation. Jag tror det kan vara en stor källa för inspiration när anställda känner sig som en del av verksamheten som en helhet.

Student

ap

Namn: Anton Persson

Läser: Strategisk kommunikation