KOMB27 - Yrkespraktik inom strategisk kommunikation, 30 hp

VÄLKOMMEN TILL INSTITUTIONEN FÖR STRATEGISK KOMMUNIKATION

Syftet med kursen är att förbereda dig för ett framtida arbetsliv inom strategisk kommunikation genom att ge dig dels möjlighet att relatera dina akademiska färdigheter till yrkesrelaterade arbetsuppgifter, dels möjlighet att etablera kontakter med potentiella arbetsgivare.

På denna kurs hålls inte ett vanligt introduktionsmöte, utan för att bli registrerad på kursen ska du lämna in Praktikplan och Praktikavtal i god tid innan praktiken påbörjas. För att du ska kunna bli registrerad i tid ska Praktikplanen vara oss till handa senast 16 augusti och Praktikavtalet senast 21 augusti. Därefter gäller schemat för kursen.

Du laddar upp dem på Canvas eller skickar dem via email till: nils [dot] holmberg [at] isk [dot] lu [dot] se

Om du inte avser att läsa kursen bör du senast den 14 augusti ta kontakt med Cecilia Axwinge, studievägledare vid strategisk kommunikation, studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se

Kursens genomförande

• Kursen pågår 2024-09-02 - 2025-01-19.
  • Den huvudsakliga tiden ägnas åt arbetsuppgifter på praktikplatsen men i kursen ingår flera uppgifter. Praktiken ska omfatta minst 18 veckor heltidsarbete (motsvarande 720 arbetstimmar) vilket motsvarar 36 timmar per vecka under 20 veckor.
  • Studenten ska under praktiken sammanställa en portfölj av arbetsprover.
  • Kursen avslutas med ett reflektionspapper. Den avslutande uppgiften omfattar minst två veckor heltidsarbete (motsvarande 80 arbetstimmar) vilket motsvarar 4 timmar per vecka under 20 veckor.

Praktikplatsen

• Studenten ansvarar själv för att hitta en praktikplats. Det är viktigt att du har klart din praktikplats i god tid innan kursen startar. Det är i sig ett sätt att träna sig i att söka arbete och skapa kontakter. På praktikplatsen måste finnas en person som är utsedd som handledare.
  • Praktikplatsen ska godkännas av kursansvarig lärare vid Institutionen strategisk kommunikation innan praktiken påbörjas. Den praktikplats du söker ska vara relevant för yrkesområdet strategisk kommunikation.
  • Du kan genomföra dina praktik inom olika typer av organisationer, exempelvis ett företag, en myndighet, en ideell organisation osv. Det kan ske inom olika funktioner som exempelvis kommunikationsavdelning, personalavdelning, marknadsavdelning, osv. Sannolikt får du ut mer av din praktik om det finns en erfaren och välutbildad handledare på den praktikgivande organisationen. Praktik kan inte ske i eget företag. Inte heller kan det ske i ett litet företag (färre än 3 anställda).
  • Kravet under praktikperioden är att arbetsuppgifterna omfattar strategisk kommunikation. Från institutionen sida ger vi rådet att praktikplatsen bör medföra en breddning eller fördjupning av studentens kunskaper inom något av strategisk kommunikations delområden; organisationskommunikation, public relations eller marknadskommunikation. Det kan även knuta an till ett centralt forskningsområde eller kommunikativ praktik som exempelvis kommunikation under kris eller förändring; varumärkeskommunikation; politisk kommunikation, kommunikation i digitala medier eller liknande.

Institutionen godkänner praktikplatser i Sverige och även i andra länder. I regel är praktikplatser oavlönande i Sverige förutom när studenten sökt stipendier till organisationer som har inrättat särskilda praktikplatser med stipendium. Om du genomför din praktik i ett annat land kan andra regler förekomma. I det senare fallet är det upp till studenten att ta reda på vilka förhållanden och regler som gäller för praktik inom landet.

Vi lägger upp inkomna praktikannonser på Canvas ISK Student, som du har tillgång till.

På CareerHub, Lunds universitets karriärportal kan man finna annonser om praktikplatser att söka både i Sverige och utomlands. Du hittar CareerHub via Arbetslivssamverkan. Se även Praktik utomlands för information om att söka praktik utomlands.

Vänliga hälsningar
nils [dot] holmberg [at] isk [dot] lu [dot] se (subject: KOMB27) (Nils Holmberg)
kursansvarig

KOMB27

Syftet med kursen är att förbereda studenten för ett framtida arbetsliv genom att ge studenten dels möjlighet att relatera sina
Den verksamhetsförlagda praktiken inom strategisk kommunikation kan utföras inom offentlig eller privat verksamhet samt
frivilligorganisationer, i Sverige eller utomlands.

Kursansvarig: Nils [dot] Holmberg [at] isk [dot] lu [dot] se