Nils Gustafsson (2020)

Nils Gustafsson

elite networks, political communication & social media

Nils Gustafsson (2020)

Medborgerligt engagemang på sociala medier

• Nils Gustafsson
  • Noomi Weinryb

Redaktör

• Johan von Essen
  • Lars Svedberg

Summary, in Swedish

Vi lever i en tid som präglas av sociala mediers växande betydelse inom en lång rad områden, inte minst när det gäller medborgerligt engagemang. I detta kapitel skissar vi en översiktsbild av olika sätt att tänka kring sociala medier och medborgerligt engagemang, och ger också en kort inblick i vad medborgarundersökningen berättar om engagemang på sociala medier. Medborgerligt engagemang i sociala medier spelar en viktig roll för samhället. De sociala medierna utgör en infrastruktur för kommunikation och organisering som har blivit självklar inom många områden. De gör det lättare att engagera sig som individ i nätverk utan att ingå i formella organisationer. Samtidigt pekar forskning på att denna mer lösliga organisationsform kan leda både till snabbare och mer omfattande mobilisering, och till en begränsad uthållighet i engagemanget.

Avdelning/ar

• Institutionen för strategisk kommunikation

Publiceringsår

2022-06-01

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

Engagemangets gestaltningar : Insatser i och utanför civilsamhället

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

• Communication Studies
  • Political Science

Nyckelord

• sociala medier
  • politiskt deltagande
  • social resilience
  • civilsamhälle
  • sociala rörelser
  • plattformar

Projekt

• Audit Society 2.0 - Taking a new turn? Organizational use and consequences of external reporting on social media.

ISBN/ISSN/Övrigt

• ISBN: 978-91-44-14307-1