Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nils Gustafsson (2020)

Nils Gustafsson

elite networks, political communication & social media

Nils Gustafsson (2020)

Traditionella och virtuella fokusgrupper

Författare

  • Nils Gustafsson

Redaktör

  • Eksell Jörgen
  • Thelander Åsa

Summary, in Swedish

Fokusgrupper kan ibland framstå som ett lockande sätt att ”göra flera intervjuer samtidigt” och på ett tidsbesparande sätt snabbt få ihop ett stort empiriskt material. En fokusgrupp är dock minst av allt en samling enskilda intervjuer; i stället är den ett dynamiskt samtal mellan ett antal personer, styrt av en moderator. Att genomföra sina fokusgruppintervjuer online (virtuella fokusgrupper) med de ytterligare möjligheter till effektivisering som erbjuds kan vara ännu mer lockande, men onlineintervjuer bör ses som en särskild form av metod med sina egna fördelar och begränsningar. I det här kapitlet får du lära dig att en väl genomförd fokusgruppintervju kan vara oerhört givande för din forskning, men att det i själva verket ofta kräver mer arbete och förberedelser än ”vanliga” intervjuer.

Avdelning/ar

  • Institutionen för strategisk kommunikation

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

43-58

Publikation/Tidskrift/Serie

Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Communication Studies

Nyckelord

  • virtuella fokusgrupper
  • kvalitativa metoder
  • fokusgrupper
  • strategisk kommunikation

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-44-09658-2