

Background
Jag tog min doktorsexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet i december 2016. Inriktningen på min avhandling var att undersöka vilka effekter webbreklam har på barn i åldern 9-12 år när de använder internet för att lösa olika typer av uppgifter, t.ex. läsa och förstå texter i en nättidning. För att undersöka detta använde vi oss av experimentella metoder för att systematiskt variera innehåll och form hos webbannonser. Därefter användes fysiologisk mätutrustning för att undersöka hur olika reklamegenskaper påverkade barns visuella uppmärksamhet och förmåga att lösa uppgifter på nätet. Förutom att detta avhandlingsarbete gav fördjupade kunskaper om experimentella metoder och ögonrörelsemätning, så gav det också kunskaper om hela det komplexa ekosystem som utgör digital marknadsföring.
Area of research
Jag jobbar för närvarande som postdoc på Institutionen för strategisk kommunikation (ISK), Campus Helsingborg. Mina forskningsintressen kretsar kring automatiserad innehållsanalys av digitala medier (maskininlärning), samt kognitionspsykologiska metoder för att studera hur medier påverkar olika publiker (medieeffekter). Jag hoppas att denna forskning bland annat ska kunna användas för att öka samhällets kunskaper om politiska påverkanskampanjer på sociala medier, men också för att göra studenter och allmänhet mer medvetna om hur kommersiella organisationer använder digital marknadskommunikation för att påverka konsumenter. Som så kallad "digital immigrant" har mitt intresse för internet följt mig under lång tid både innanför och utanför universitetsvärlden. Relativt tidigt i internets utveckling började jag intressera mig för webbprogrammering och systemadministration, vilket senare ledde vidare till att jag började undervisa om responsiv webbdesign och webbaserade mätmetoder, såsom sökmotoroptimering (SEO) och webbanalys (Google Analytics). Numera kombinerar jag gärna dessa metoder med mer traditionella kvantitativa och statistiska metoder inom samhällsvetenskaplig forskning (t.ex. survey). Jag tycker att det är fascinerande hur de senaste årens utveckling inom artificiell intelligens och natural language processing (NLP) erbjuder forskare nya möjligheter att utveckla verktyg för att förstå och strukturera det enorma informationsflöde som utgörs av digital kommunikation. Jag medverkar i flera tvärvetenskapliga projekt inom den samhällsvetenskapliga fakulteten kring utveckling av nya forskningsmetoder för innehållsanalys (Samtech, Graduate school). Inom kommunikationsfältet är jag även intresserad av mediepubliker, och jag använder gärna ögonrörelsemätning för att så objektivt som möjligt undersöka hur användare uppmärksammar och bearbetar information på webbsidor.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
The Cueing Power of Comments on Social Media : How Disagreement in Facebook Comments Affects User Engagement with News
Anamaria Dutceac Segesten, Michael Bossetta, Nils Holmberg, Diederick C Niehorster
(2022) Information, Communication & Society, 25 p.1115-1134
Artikel i tidskriftRisken för ökad polarisering måste tas på allvar
Anamaria Dutceac Segesten, Erik J Olsson, Michael Bossetta, Tommy Bruhn, Hanna Bäck, et al.
(2021) Göteborgs-Posten
TidningsartikelThe more the merrier? : Examining the relationship between emotional expressions and user engagement on Swedish nonprofits’ Facebook pages, 2014-2019
Nils Gustafsson, Nils Holmberg, Noomi Weinryb, Cecilia Gullberg, Anders Olof Larsson
(2021)
KonferensbidragComputational methods for querying and sampling the Twitter disinformation datasets
Nils Holmberg
(2020)
Konferens - annatTowards a Facebookization of civil society? : Exploring the institutionalization of positive emotional vocabulary
Nils Gustafsson, Noomi Weinryb, Cecilia Gullberg, Nils Holmberg
(2019)
KonferensbidragGrocery shopping in the digital age : Visual attention and product choices in physical and online supermarkets
Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg, Annika Wallin
(2018)
Konferens - annatCombining screen recordings and eye movement data to analyze consumers' purchase decisions on dynamic supermarket websites
Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg, Annika Wallin
(2018) , p.22-22
Konferensbidrag: abstractChildren's attention management on commercial websites: Effects of task type and advert prominence
Nils Holmberg
(2017) Journal of Eye Movement Research, 10 p.153-154
Konferensbidrag: abstractImproving the digital work environment: Designing new interfaces for product specifications using eye movement measurements
Mikael Widell Blomé, Nils Holmberg, Rikard Lundberg
(2017) , p.85-85
Konferensbidrag: abstractThe impact of sound presentations on executive control: Evidence from eye movements
Alexander Strukelj, Jonas Brännström, Nils Holmberg, Frans Mossberg, Kenneth Holmqvist
(2016) Psychology of Music, 44 p.996-1011
Artikel i tidskriftHjälpmedel för syntolkningsutbildningar
Nils Holmberg
(2016) Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, 166 p.79-84
Del av eller Kapitel i bokChildren's attention to online adverts is related to low-level saliency factors and individual level of gaze control
Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist, Helena Sandberg
(2015) Journal of Eye Movement Research, 8
Artikel i tidskriftAnimated adverts impair children’s online reading and text comprehension
Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist, Helena Sandberg
(2015) Journal of Eye Movement Research, 8 p.98-98
Konferensbidrag: abstractAdvert saliency distracts children's visual attention during goal-directed internet use
Nils Holmberg, Helena Sandberg, Kenneth Holmqvist
(2014) Frontiers in Psychology, 5
Artikel i tidskriftHow image content correlates with image perception
Jana Holsanova, Helena Sandberg, Nils Holmberg, Nelly Theobald
(2013) Book of Abstracts of the 17th European Conference on Eye Movements, 11-16 August 2013, in Lund, Sweden, 6 p.316-316
KonferensbidragThe Effect of Sound Environments on Oculomotor Control, Stress, and Performance
Alexander Strukelj, Frans Mossberg, Jonas Brännström, Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist
(2013) Journal of Eye Movement Research, 6 p.408-408
Konferensbidrag: abstractChildren’s visual attention to Internet adverts depends on individual level of oculomotor control
Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist, Helena Sandberg
(2013) Media Psychology
Artikel i tidskriftChildren’s visual attention to Internet adverts depends on individual level of oculomotor control
Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist, Helena Sandberg
(2013) Book of Abstracts of the 17thEuropean Conference on Eye Movements, 11-16 August 2013, in Lund, Sweden, 6 p.60-60
KonferensbidragThe use of eye-tracking and retrospective interviews to study teenagers' exposure to online advertising
Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg, Helena Sandberg
(2012) Visual Communication, 11 p.329-345
Artikel i tidskriftText comprehension during noise exposure: Effects on eye movements, galvanic skin responses and subjective performance
Alexander Strukelj, Nils Holmberg, Paulina Lindström, Frans Mossberg, Jonas Brännström, et al.
(2012)
Konferensbidrag: abstractMethod for tracking reflected reading and multimodal learning of pupils with various abilities
Jana Holsanova, Nils Holmberg, Johan Ek
(2012) Proceedings of the Designs for Learning conference , p.92-94
KonferensbidragEye-tracking, dataanalys, och skapande av videomaterial för syntolkningsutbildning
Alexander Strukelj, Nils Holmberg
(2012)
KonferensbidragThe use and value of eye-tracking in consumer studies
Kerstin Gidlöf, Helena Sandberg, Nils Holmberg
(2012) Journal of Consumer Behaviour
Artikel i tidskriftChildren’s Exposure to and Perceptions of Online Advertising
Helena Sandberg, Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg
(2011) International Journal of Communication, 5 p.21-50
Artikel i tidskriftThe effect of sound intensity on cognitive processing
Paulina Lindström, Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist, Frans Mossberg
(2011) Journal of Eye Movement Research, 4 p.60-60
Konferensbidrag: abstractAttending to different types of visuals in massmedia: Eye tracking studies on newspaper reading, netpaper reading and online advertising
Jana Holsanova, Helena Sandberg, Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg
(2011) Panel on Reception and Understanding of Visuals. Empirical and Theoretical Approaches’ (Organisers: Hans-Juergen Bucher & Jana Holsanova)
KonferensbidragFunctional segmentation of task-solving process: Aligning eye movements and cued retrospective protocols
Jana Holsanova, Nils Holmberg
(2011)
KonferensbidragReception of Multimodality in Biology and Chemistry Textbooks: An Eye Tracking Study
Jana Holsanova, Johan Ek, Nils Holmberg
(2011)
KonferensbidragPotential, Actual and Perceived Exposure of Internet Advertisement among Swedish 14–16 Years Old Children
Helena Sandberg, Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg
(2010)
KonferensbidragMarketing On-line: An Eye-tracking Study of Swedish Nine-graders Exposure to Internet Advertising.
Helena Sandberg, Kerstin Gidlöf, Nils Holmberg
(2010)
Konferensbidrag: abstractAttentional guidance and instructional design
Jana Holsanova, Nils Holmberg
(2010) Poster SWAET conference Lund
KonferensbidragTask-oriented text book reading strategies
Nils Holmberg, Jana Holsanova
(2010) SWAET conference
KonferensbidragReading information graphics: The Role of Spatial Proximity and Dual Attentional Guidance.
Jana Holsanova, Kenneth Holmqvist, Nils Holmberg
(2009) Applied Cognitive Psychology, 23 p.1215-1226
Artikel i tidskriftIndividual differences in reading behaviour. Clustering eye movement data for reader types
Nils Holmberg, Jana Holsanova, Kenneth Holmqvist
(2009) Poster ECEM conference
KonferensbidragÖgonrörelsestudier av läsning i Humanistlaboratoriet
Jana Holsanova, Nils Holmberg
(2009)
KonferensbidragReading styles on a newspaper spread - an eye tracking perspective.
Jana Holsanova, Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist
(2008)
KonferensbidragReading Styles on a Newspaper Spread.
Jana Holsanova, Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist
(2008)
KonferensbidragLäsning i gamla och nya medier.
Jana Holsanova, Kenneth Holmqvist, Nils Holmberg
(2008) Tekniken bakom språket, Språkrådets skrifter, 1654-0433 ; 9 p.144-167
Del av eller Kapitel i bokLäsning av digitala texter: en ögonrörelsestudie.
Jana Holsanova, Nils Holmberg
(2008)
KonferensbidragNewspaper reading, eye tracking and multimodality.
Jana Holsanova, Kenneth Holmqvist, Nils Holmberg
(2007) Eye tracking as a means for detailed analyses of multimedia learning processes
KonferensbidragTracking integration of text and picture.
Jana Holsanova, Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist
(2007) Scandinavian Workshop on Applied Eye Tracking.
KonferensbidragReading Information Graphics - Eyetracking studies with Experimental Conditions
Kenneth Holmqvist, Nils Holmberg, Jana Holsanova, Jens Tärning, Bengt Engwall
(2006) Malofiej Yearbook of Infographics , p.54-61
Del av eller Kapitel i bokUsing eye movement measures to describe readers visual interaction with newspapers.
Nils Holmberg, Jana Holsanova, Kenneth Holmqvist
(2006) [Host publication title missing], EARLI SIG 2, Text and Graphics Comprehension
KonferensbidragTidningsläsares visuella beteende i tabloidtidningar och digitala A5-tidningar
Nils Holmberg, Kenneth Holmqvist, Jana Holsanova
(2006)
RapportThe effect of photos and information graphics on newspaper reading.
Kenneth Holmqvist, Jana Holsanova, Nils Holmberg
(2005) European Conference on Eye Movement Research, ECEM 13
Konferensbidrag