Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Projektledning i digitala miljöer

Vill du få grundläggande kunskaper om strategisk kommunikation i praktiken ur ett projektledningsperspektiv? Vill du förstå vilken betydelse kommunikativa styrdokument har för strategisk kommunikationsarbete i praktiken? Vill du lära dig att skriva en konsultrapport? Om du svarar ja på dessa frågor är Projektledning i digitala miljöer rätt kurs för dig!

Kursen Strategisk kommunikation: Projekledning i digitala miljöer är obligatorisk inom Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier, men den kan läsas som en fristående kurs under femte terminen på Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation. Kursen är intressant för dig som vill få grundläggande kunskaper inom projektledning och arbete i team. Den är särskilt relevant för dig som vill arbeta som projektkoordinator, projektkommunikatör eller projektledare i framtiden.

Kursens mål är att introducera projektledning som ett verktyg för att arbeta med en organisations digitala strategiska kommunikation. Kursens pedagogiska idé bygger på att studenten planerar, genomför och utvärderar ett digitalt projekt efter en uppdragsgivares önskemål. Studenten får stöd i arbetet genom handledning men kursen bygger på en metodik där studenten arbetar självständigt med ett projekt.

Kursen består av tre moment. I kursens första moment tar studenten fram ett projektförslag som bygger på uppdragsgivarens önskemål. I denna del introduceras bland annat projektledning ur ett lednings-, grupp och individperspektiv. I kursens andra moment arbetar studenten aktivt med ett tillämpat projekt som innefattar dels en undersökning, dels digital produktion. I den andra delen diskuteras frågor som strategisk kommunikation i praktiken, digital produktion, omvärldsanalys, utvärderingsmetoder samt digitala medier i relation till artefaktens syfte. Projektet sammanställs i en konsultrapport som presenteras för uppdragsgivaren vid slutet av kursen. I kursens tredje moment arbetar studenten aktivt med en fördjupande reflektionsuppgift om projektledning i praktiken. Studentens ges tillfälle att fördjupa sig i teman som rör organisering, ledning, kommunikation och uppföljning av projekt som drivs i projektform.

Sidansvarig:
OBS!

Kursen kan inte läsas av studenter utanför institutionen.

Kursen är obligatorisk inom kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier. Kursen är även valbar för studenter inom kandidatprogrammet i strategisk kommunikation.

Kursinformation

Kurskod: KOMC16
Högskolepoäng: 15 hp

Startperiod: HT
Nivå: Grundnivå (Kandidatnivå)
Undervisningsspråk: Svenska (moment på andra skandinaviska språk och engelska kan förekomma)

Plats: Helsingborg
Studietakt: Heltid (100%)
Undervisningstid: Dagtid

Förkunskap: För tillträde till kursen krävs fullgjorda kursfordringar om 90 högskolepoäng inom strategisk kommunikation varav minst 7,5 högskolepoäng ska vara inom någon av följande kurser:

  • Webbpublicering (SKDA26)
  • Kommunikationsdesign (SKOA81)
  • Kommunikationsdesign i digitala medier (SKOC22/25)
  • Designverktyg och webbpublicering för kommunikatörer (KOMC04)
  • eller motsvarande.

Platserna fördelas enligt: Betyg (20 %), Högskoleprov (10 %), Akademiska meriter (APGR, 70%).

Studievägledare

Lena Rolén

E-post: studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 66 59

Institutionen för strategisk kommunikation
Lunds Universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 65 95
E-post: info [at] isk [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg