Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Public Affairs

Många organisationer arbetar aktivt med att försöka påverka politiker och lagstiftningen, både genom opinionsbildning och direkta möten. Är du intresserad av att veta mer om hur public affairs bedrivs, och påverkansarbete går till? Att diskutera de demokratiska och etiska aspekterna av detta arbete? Kanske är du också intresserad av att själv arbeta med public affairs? Då är detta kursen för dig.

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla teoretiska kunskaper om, samt praktiska färdigheter inom public affairs. I kursen behandlas public affairs roll för organisationer och samhället, både nationellt och internationellt. I det första momentet behandlas policyprocessen och studenten lär sig identifiera var och när påverkansarbete kan ske i olika länders lagstiftningsarbete. I det andra momentet fokuseras de kommunikativa aspekterna av public affairs, och studenten tränas i att strategiskt planera påverkansarbete genom att analysera och identifiera intressenter, plattformar och budskap. Även demokratiska och etiska frågor rörande public affairs behandlas ingående.

Undervisningen ges i form av föreläsningar, gästföreläsningar, studiebesök och seminarier på Campus Helsingborg. Examination sker genom en individuell rapport om policyprocessen relaterat till en särskild politisk fråga, ett projektarbete bestående av en public affairs-strategi och en kommunikationsplan som genomförs i grupp och presenteras vid ett seminarium samt ett individuellt reflektionspapper.

Kontakt

Lena Rolén
Studievägledare Institutionen för strategisk kommunikation

E-post: studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 66 59

KURSINFORMATION

Kurskod: KOMC18
Högskolepoäng: 7.5 hp

Startperiod: HT
Nivå: Grundnivå (Kandidatnivå)
Undervisningsspråk: Engelska

Plats: Helsingborg
Studietakt: Helfart (100%)
Undervisningstid: Dagtid

Förkunskap: Grundläggande samt 90 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande. Engelska 6/Engelska B. För att få ut så mycket som möjligt av kursen bör du ha studerat ett eller en mix av strategisk kommunikation, statsvetenskap, kommunikation och/eller media.

Platserna fördelas enligt: Betyg (20 %), Högskoleprov (10 %), Akademiska meriter (APGR, 70 %). 

Institutionen för strategisk kommunikation
Lunds Universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 65 95
E-post: info [at] isk [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg