Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Strategisk kommunikation & Public Relations i digitala medier, 15 hp

KOMC27
Om du är intresserad av hur diversifieringen och förändringen i medielandskapet har påverkat kommunikationsprocesser, kulturer och samhällen globalt är detta kursen för dig. Kursen består av två delkurser som ger dig en teoretisk förståelse och praktisk kunskap om den senaste utvecklingen inom Public Relations (PR) och strategisk kommunikation. Kursen ges på engelska.
I den första delkursenPublic Relations – teori och praktik, är syftet att ge studenten förståelse för såväl praktiska som teoretiska perspektiv inom public relations. Offentliga och privata organisationers PR-arbete belyses och diskuteras kritiskt med hjälp av olika teoretiska ramverk. Empiriska exempel hämtas primärt från Sverige, England och USA och studenterna uppmanas att arbeta med material och exempel tagna från en bredare global kontext.

 

I den andra delkursenStrategisk kommunikation kommunikation och digitala medier – kultur och samhälle, är syftet att ge studenterna en kritisk förståelse för utvecklingen av digitala medier och de frågeställningar som denna utveckling ger upphov till. Det övergripande målet med kursen är att utifrån ett kritiskt förhållningssätt och ny förståelse och kunskap kunna beskriva och problematisera hur digitala medier kan användas som verktyg för strategisk kommunikation. Tematiker som behandlas på kursen är exempelvis digitala medier, social förändring och aktivism.

Syllabus
Literature
Schedule
(TBA)

Sidansvarig:

Studievägledare

Cecilia Nygren
Studievägledare

Amanda Barani
Studievägledare

E-post: studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se
Tel: 042-35 65 95

kursinformation

Kurskod: KOMC27
Högskolepoäng: 15 hp

Startperiod: HT
Nivå: Grundnivå (Kandidatnivå)
Undervisningsspråk: Engelska
Kursansvarig: Maria Månsson

Plats: Helsingborg
Studietakt: Helfart (100%)
Undervisningstid: Dagtid

Förkunskap: För tillträde till kursen krävs 45 högskolepoäng i samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande. Muntlig och skriftlig språkfärdighet i engelska motsvarande Engelska 6/B från svenskt gymnasium är ett krav. Ekvivalering genomförs i enlighet med nationella riktlinjer. Generellt undantag för kravet på kunskaper i svenska medges för internationella studenter.

Platserna fördelas enligt: Betyg (34 %), Högskoleprov (34 %), Akademiska meriter (APGR, 32 %).

Syllabus
Literature
Schedule

Institutionen för strategisk kommunikation
Lunds Universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 65 95
E-post: info [at] isk [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg