Zaid Jabar

Varför valde du att läsa kandidatprogrammet i Strategisk kommunikation - Digitala Medier?

- Jag har alltid varit intresserad av kommunikation, men det var ett intresse i ett område jag inte övervägde att studera och fördjupa mig i. Under gymnasietiden studerade jag en naturvetenskaplig utbildning i tre år, studier som inte uppmuntrade till kritiskt tänkande eller kommunikativt handlande. Efter gymnasiet fick jag chansen att utforska ämnet på ett teoretiskt men främst på ett praktiskt sätt genom att arbeta som projektledare för diverse kommunikationsprojekt. Jag blev då fascinerad av hur kommunikation kan användas som ett verktyg och började uppskatta de praktiska strategier som används. Jag ville fördjupa mig i ämnet och lära mig förstå även de teoretiska sidorna av att kommunikation, vilket ledde till att jag hamnade på Campus Helsingborg. Efter att ha sett hur branschen ser ut idag blev det en självklarhet att välja inriktningen digitala medier i och med att det är våra framtida kommunikationskanaler och essentiella verktyg i kommunikation.

Vad är det bästa med utbildningen och Campus Helsingborg?

- Utbildningen erbjuder ett digitalt perspektiv på kommunikation som är aktuellt, där strategisk kommunikation delas upp i: organisationskommunikation, marknadskommunikation och PR. Detta passar mig väldigt bra, eftersom jag får en bra grund inom de tre huvudområden som är grundläggande för ämnet i teori och praktik. Utbildningen erbjuder även kurser i interaktionsdesign, ett ämne som kompletterar kommunikationsområdena vi studerar och syr ihop den kompletta digitala inriktningen. Det bästa med Campus Helsingborg är det nära samarbetet man har med näringslivet samt den sociala gemenskap som skapas av likasinnade, kreativa människor som studerar på utbildningarna som Campus erbjuder.

Har studierna förändrat din syn på kommunikation?

- Där jag tidigare såg magkänsla, intuition och prova-sig-fram som den enda metoden att kommunicera ser jag idag strategi, analyser och ett ständigt kritiskt utvärderande. Studierna har lett till att mina kunskaper som kommunikatör har utvecklats till ett helhetsperspektiv som är viktigt att uppnå.

Vad vill du arbeta med i framtiden?

- Detta är en omöjlig fråga att svara på idag; utbildningen ger mig väldigt många olika möjligheter och karriärsval. Jag vet bara att efter kandidatprogrammet kommer jag söka mig till Mastersprogrammet i PR som Institutionen för Strategisk kommunikation erbjuder tillsammans med University of Stirling. Detta beslut har växt fram under mina första två år här på kandidatprogrammet i Strategisk kommunikation och digitala medier, som väckte ett intresse för mer djupgående studier inom kommunikation. Oavsett om jag slutar som lobbyist, kommunikatör, webbredaktör eller media relations-expert, så vet jag att jag kommer se tillbaka på min tid på Campus med både tacksamhet och glädje.

zj

Namn: Zaid Jabar

Läser: Strategisk kommunikation och digitala medier