Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier

Digitala medier förändrar villkoren för organisationers kommunikation och interaktion med det omgivande samhället. Konsumenter, medborgare och medarbetare ställer idag nya krav på kommunikationen i och kring organisationer och hänsyn behöver tas till såväl sociala som kommunikationsteknologiska aspekter. Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier är utbildningen för dig som vill bli expert på digital kommunikation.

Oavsett om du vill arbeta som projektledare, kommunikationsstrateg eller med digital produktion ger programmet dig en bred och flervetenskaplig kompetens som kommunikatör med inriktning mot digitala medier. Hos oss möter du lärare från olika ämnen, såsom företagsekonomi, statsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, och retorik.

Du lär dig grundläggande kommunikationsteorier och specifika teoribildningar kopplat till olika aspekter av kommunikationsstrategi såsom varumärke, PR, ledarskap, och krishantering, men tränas också i strategiska och tillämpade aspekter av digitala medier, till exempel webbdesign, visuell kommunikation och digital projektledning. Du lär dig att hantera digitala kampanjer, webbpublicering, utvärdera organisationers närvaro på digitala plattformar, samt planera och koordinera digitala projekt. Under programmets femte termin har du möjlighet att profilera din utbildning genom en praktikperiod eller utlandsstudier. Delar av utbildningen ges på engelska.

Efter utbildningen kan du arbeta både strategiskt och operativt med organisationers kommunikation. I rollen som exempelvis kommunikatör, konsult eller projektledare kan du ansvara för intern och extern kommunikationsplanering med speciell inriktning mot webbstrategier, webbredaktörskap, sociala medier och andra digitala plattformar. Utbildningen förbereder också för fortsatta studier på avancerad nivå.

Studievägledare

Cecilia Axwinge
Studievägledare

E-post:
studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se

Programinformation

Programkod: SGSDM
Högskolepoäng: 180 hp

Startperiod: HT
Nivå: Grundnivå (Kandidatnivå)
Undervisningsspråk: Svenska

Plats: Helsingborg
Studietakt: Helfart (100%)
Undervisningstid: Dagtid

Förkunskap: Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4/A4)

Platserna fördelas enligt: Betyg: 66 %, Högskoleprov: 34 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.