Vad tycker Eléonor om programmet?

Profilbild av Eleonor Johansson

Hur gick du till väga när du valde studier?

Jag hade beställt hem Lund Universitets programkatalog och satt och bläddrade i den, detta då jag var intresserad av att lämna min hemstad Stockholm och plugga på annan ort. Visste på ett ungefär vad jag var intresserad av, vilket var något inom det samhällsvetenskapliga. Exempelvis tyckte jag mycket om entreprenörskap, ekonomi, kommunikation, ledarskap och internationella relationer under gymnasiet. Såg programmet Strategisk Kommunikation i katalogen och gillade vad jag läste. Föll egentligen pladask för utbildningen redan då eftersom kurserna verkade riktigt intressanta, utmanande, aktuella och breda. Gillade att examinationerna var varierande dvs. seminarium med olika case, hemtentor och salstentor. Fick en känsla av att lärarna på programmet var kunniga och själva var intresserade av strategisk kommunikation. Upptäckte att flera av de även var ledande inom forskningen av Strategisk kommunikation och att vissa var författare för kurslitteraturen. Läste även på hemsidan att plugga på campus Helsingborg var roligt då det är en mer familjär känsla men också fördelaktigt då campus är nära kopplat till näringslivet. Närheten till havet var dessutom en bonus. Sist men absolut inte minst erbjöd programmet både praktik termin fyra och en utbytestermin termin fem, vilket gjorde utbildningen ännu mer tilltalande för mig. Jag kände redan då när jag satt hemma och läste beskrivningen av strategisk kommunikation att det skulle passa mig som handen i handsken, vilket jag nu snart efter tre år kan meddela att det gör.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det finns flera bra saker med programmet men en av det bästa med utbildningen är utbudet av kurserna och hur breda de är. Kommunikation är brett och tar sig i olika former, t.ex. internt, extern, på webben, kampanjer och så vidare. Kurserna på programmet lär dig att se saker ur både ett brett helhetsperspektiv och även mer detaljerat. Du får verktyg för att kunna jobba strategisk med kommunikationen vilket är intressant, komplext och utmanande men framförallt roligt! Du får lära dig hur kommunikation hör ihop med ekonomi när du läser ekonomistyrning, hur du håller i en presskonferens, analysera och diskutera hur man bäst arbetar med varumärken, hur du kommunicerar på webben och en massa (massa) mer. Utöver det, är det väldigt gynnsamt för studenten att programmet erbjuder både praktik och utbytestermin. Praktiken är ett jättebra tillfälle att verkligen få testa dina teoretiska kunskaper i praktiken och få en inblick i arbetslivet.

Vad gör du på fritiden?

Jag gillar att ha många bollar i luften vilket gör att jag är engagerad i skolan. Är bland annat är klassrepresentant och har precis avslutat ett stort projekt som heter Agoradagen. Utöver det engagemanget och studierna så rider jag - något jag gjort i flera år. Tränar och umgås med kompisar där vi har middagar, barhäng, utgångar på nationer och när vädret tillåter, parkhäng. Gillar att laga mat så vi är ofta hemma hos mig. Sist men inte minst arbetar jag extra på helger och vardagar som säljare inom vitvaror på MediaMarkt.

Vad vill du jobba med efter utbildningen?

Jag har svårt att enbart ge ett svar då jag är intresserad av mycket. Funderar på att studera vidare och har sökt till en magister inom Management på Ekonomihögskolan på Lunds Universitet. Har även möjligheten att söka en praktikkurs på 30 hp och praktisera under höstterminen. Varumärkeskommunkation, PR, projektledning och marknadsföring är områden som intresserar mig mycket och väljer jag att söka jobb direkt efter examen eller en till praktik, blir det troligen inom de områden. En kandidatexamen i strategisk kommunikation öppnar upp många dörrar vilket gör att du har mycket att välja på efter studierna!

Har du något råd till blivande studenter, hur bör de tänka kring studier och sin framtid?

Mitt främsta råd är att välja en utbildning du själv är intresserad av. Våga lämna din hemstad och flytta om du hittar en utbildning du gillar - det gjorde jag. Gällande studierna kommer du att komma in i den rytmen. Stundvis är det utmanande att studera på ett universitet men det är även riktigt kul och lärorik. Det är häftigt att upptäckta att efter en avslutad kurs att du har lärt dig något som du sedan kommer bygga vidare på. Var öppen för att träffa nya människor och våga testa nya saker! Engagera dig i nationer eller skolan, det gör studietiden ännu roligare. Stressa inte upp dig i onödan och försök att njuta av de åren du har framför dig. Tiden går väldigt fort! Var inte rädd att be om extra hjälp från skolan - de finns där för att hjälpa dig. Praktiken är ett ypperligt tillfälle att praktisera inom ett område du kanske intresserar dig lite extra för. Jag uppmanar alla att söka till utbytesterminen då du får testa att studera i ett annat land, upptäckte en ny kultur och lära känna nya människor. Glöm inte att skapa ett Linkedinkonto och knyt kontakter! Till sist, har du kommit in på Lund Universitet och strategisk kommunikation, så säger jag ett stort grattis! Du har hamnat på ett riktigt bra universitet och en fantastisk utbildning!