Vad tycker Hanna om utbildningen

Hanna Candell, Alumn

Hanna Candell

Vad innebär ditt nuvarande jobb?

Jag jobbar som VD för ett litet bolag som heter Helsingborg City. Vi arbetar på uppdrag av Fastighetsägarna City, Helsingborgs stad och Cityföreningen som samlar allt näringsliv i stadskärnan. Vårt uppdrag är att arbeta med utveckling av stadskärnan i samverkan mellan våra tre ägare. Det kan handla om allt från evenemang till trygghetsfrågor. Vår målbild är att fler ska besöka stan oftare, stanna längre och uppleva något som är värt att berätta vidare.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Att i samverkan mellan våra ägare balansera olika perspektiv och få alla att sträva mot samma målbild. Det är många intressenter i stadskärnan som vill mycket, vi kastas mellan kortsiktiga lösningar och långsiktiga satsningar. Förändrade konsumtionsmönster påverkar utbudet i stadskärnan. Vilken typ av stadskärna vill vi ha i framtiden och hur kan vi redan nu arbeta tillsammans för att nå dit, är ett exempel på en fundering som vi brottas med dagligen.

Hur har utbildningen förberett dig för de arbetsuppgifterna?

Jag började min karriär efter examen som kommunikatör inom Helsingborgs stad. Jag fick en bred förståelse för yrket och en bra grund att stå på. Sen halkar man oftast in på olika sidospår och jag fick möjligheten att fördjupa mig inom stadsutveckling med fokus på samverkan i stadskärnan. Förståelsen för kommunikation har hela tiden varit en bas i min yrkesroll. Jag föreläser mycket, skriver krönikor, marknadsför och paketerar olika satsningar och då har jag min utbildning som en trygg bas att hela tiden landa tillbaka i. Sen är grunden i strategisk kommunikation ett viktigt verktyg i arbetet med samverkan. Det krävs en god kommunikativ förmåga för att balansera olika perspektiv och viljor och få en grupp att gå i samma riktning.

Varför valde du att läsa strategisk kommunikation?

Jag har alltid älskat språk, var länge inne på att läsa journalistik men det kändes inte helt rätt. Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation dök upp som svaret på mina funderingar och när jag läste på vilka kurser som ingick sökte jag direkt. Jag fick studera kommunikation ur många olika synvinklar där fokus på organisationslära och kriskommunikation var två ämnen som direkt fångade mitt intresse.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Som jag skrev ovan så ligger det som en trygg bas i mitt yrkesliv. Jag använder kunskapen dagligen och kursen i kriskommunikation kom verkligen till nytta under första månaderna av Coronapandemin. I vår roll som samordnande för stadskärnans företag försökte vi underlätta genom löpande utskick med viktig information för de företagare som helt plötsligt befann sig mitt i den kris som i första vågen drabbade besöksnäringen. Idag har jag dessutom en anställd som arbetar med Helsingborgs Citys kommunikation och förstår verkligen värdet för en organisation att ha en person som är expert på kommunikation och marknadsföring

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Passa på att ställa frågor! Som student måste du ta ansvar för din framtid genom att tillgodogöra dig utbildningen på bästa vis och då tror jag att frågor och diskussioner är viktiga redskap för att skapa en djupare förståelse. Du kommer möta många kloka personer, passa på att få med dig så mycket som möjligt av dem in i ditt framtida yrkesliv.

Har du något tips på hur man söker jobb?

Nätverk är väldigt viktigt vid jobbsökande. Se till att arbeta extra under utbildningen och skaffa en bra praktikplats som antingen kan ge dig ett framtida jobb alternativt ger dig ett nätverk som kan leda till jobb.