Vad tycker Johanna om programmet?

Profilbild av Johanna Karlsson

Hur gick du till väga när du valde studier?

Jag jobbade som kommunikationsassistent och tyckte verkligen om jobbet. Så när tjänsten gjordes om och jag blev av med jobbet bestämde jag mig för att skaffa den utbildning jag saknade för att utvecklas inom samma fält.

Vad är det bästa med utbildningen?

Variationen med både praktiska och teoretiska kurser. Sen skadar det inte att vi har välrenommerade lärare.

Vad gör du på fritiden?

Jag är mamma med 2 barn, man, hund och katt så familjelivet tar upp en stor del av min "fritid". Jag är även scoutledare och har jobbat en del på ideell basis med diverse kommunikationsprojekt.

Vad vill du jobba med efter utbildningen?

För min del handlar det mycket om var jobbet är då jag har barn som går i skolan och en man med fast ortsberoende anställning. Jag tänker att jag vill jobba mycket operativt (om än strategiskt) de första åren för att sedan gå vidare antingen inom samma företag eller ett nytt med större fokus på strategi- och kommunikationsplanering.

Har du något råd till blivande studenter,  hur bör de tänka kring studier och sin framtid?

Känn efter och testa. Det tog mig 10 år i arbetslivet innan jag fann min nisch och det är vanligare idag att man byter jobb och arbetsplats flera gånger snarare än att man stannar på samma plats i 30 år.

Gå på så mycket föreläsningar och workshops du kan, tänk på att det du lär dig ska du också kunna använda efter utbildningen.

Applicera det du lär dig i vardagliga situationer,  när du tittar på nyheter, lyssnar på en poddradio, ser reklam på stan, det finns så mycket bakom som vi får lära oss att se under utbildningen.

Sök och ta emot det stöd som finns. För mig var studieverkstan guld värd då det var 8 år sen jag studerade sist. Vår studievägledare har varit fantastiskt och våra bibliotek och bibliotekarier sitter också på mycket bra kunskap.

Och det viktigaste av allt kanske, när du är färdig med din utbildning så våga äg ditt utrymme. Du kan det här nu och det ska du ha respekt och betalt för.