Vad tycker Jonathan om programmet?

Jonathan Mortenlind, Student

Jonathan Mortenlind

Vad innebär ditt nuvarande jobb?

Jag har precis avslutat en tjänst som public relations-trainee på Europaparlamentet och ska nu påbörja en tjänst som politisk strateg för en stor intresseorganisation.

Eftersom jag ännu inte hunnit påbörja min nya tjänst som politisk strateg kan jag berätta om min senaste tjänst på Europaparlamentet där jag arbetade för en Sveriges europaparlamentariker. Jag tillhörde då denna parlamentarikers pressteam och arbetade med att skapa både nationell och internationell publicitet för min parlamentarikers politik.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Den största utmaningen är att klara av att arbeta långsiktigt och strategiskt i en snabb och ständigt föränderlig miljö. Det finns en risk att kommunikationsarbetet blir för reaktivt och kortsiktigt, men för att lyckas med kommunikation måste det finnas en långsiktig strategi som följs.

Hur har utbildningen förberett dig för de arbetsuppgifterna?

Utbildningen har gett mig ett gediget analytiskt ramverk för att förstå och analysera olika kommunikationsproblem. Det har gett mig förutsättningarna för att implementera framgångsrika kommunikationsstrategier och lyckas med kommunikation.

Varför valde du att läsa strategisk kommunikation?

Jag ville gärna hitta en utbildning som gav mig chansen att arbeta med politik och samhällsfrågor samtidigt som jag fick utlopp för min passion för att skriva. Genom kandidatprogrammet i Strategisk kommunikation har jag fått en utbildning som möjliggör ett arbetsliv där jag jobbar med samtliga av mina intresseområden.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Jag tror att utbildningen har gjort mig till en person som har en holistisk förståelse för kommunikation. Det är en stor styrka att programmet ger studenterna en god förståelse för flera aspekter av kommunikation, såsom internkommunikation, varumärkeskommunikation och marknadskommunikation. För att verkligen vara en skicklig kommunikatör tror jag det är viktigt att förstå hur olika aspekter av kommunikation hänger ihop och påverkar varandra.

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Om du stöter på en kurs som du tycker är extra intressant kan det vara väldigt givande att ta reda på mer om ämnet. När jag själv läste programmets kurs inom politisk kommunikation upptäckte jag exempelvis flera forskare som skrivit många spännande böcker inom ämnet.

Var inte heller rädd för att prata med gästföreläsare som du tycker är intressanta. Jag har själv fått boktips av en gästföreläsare som har haft väldigt stort inflytande på min förståelse för kommunikation. Det kan även vara ett bra sätt att knyta en ny kontakt!

Har du något tips på hur man söker jobb?

Var inte rädd för att kontakta verksamma inom det område du är intresserad av att jobba inom. Att exempelvis ta en fika med någon som du tycker har ett häftigt jobb kan vara ett bra sätt för dig att knyta en ny kontakt. Ofta är verksamma inom yrkeslivet intresserade av att höra om den nyaste forskningen som lärs ut på universiteten, så det är en “vinna vinna” situation!

Jag kan även slå ett slag för att göra praktik, det är verkligen ett bra sätt att utvecklas professionellt och bygga nätverk.