Juryns motivering:
”Elin Sivard och Linus Kajanders uppsats ”Size matters? – En kvalitativ studie kring hur big data förstås inom fältet PR” är en intressant djupdykning i hur PR-branschen kan använda den omfattande mängd målgruppsdata som finns tillgänglig för att skapa analyser och mäta resultat av PR-aktiviteter. Studien bidrar även till insikter kring hur big data kan stärka effekten av PR- och kommunikationsinsatser som strategiskt verktyg i arbetet med att nå verksamheters mål samt fungera som innovationsdrivande i PR-byråernas arbete med att utveckla tjänster och erbjudanden.”
Uppsatsen finns tillgänglig här: Size matters? Priset har delats ut sedan 1998.
Sedan augusti 2015 arbetar Elin Sivard som PR-konsult på Axicom PR i Stockholm, en byrå inriktad på framförallt tech-kunder.
Linus Kajander har fortsatt sina masterstudier på institutionens program i samarbete med Stirling University; Master Programme in Strategic Communication and Public Relations.
PRECIS är en branschförening för konsultföretag specialiserade på rådgivning och implementering inom Public Relations.