Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

PR och Big Data - Studenter vinner PRECIS uppsatstävling

size matters

Vinnare i PRECIS uppsatstävling 2016 är Elin Sivard och Linus Kajander, vilka under våren 2015 skrev sin kandidatuppsats "Size matters? – En kvalitativ studie kring hur big data förstås inom fältet PR".

Juryns motivering:

”Elin Sivard och Linus Kajanders uppsats ”Size matters? – En kvalitativ studie kring hur big data förstås inom fältet PR” är en intressant djupdykning i hur PR-branschen kan använda den omfattande mängd målgruppsdata som finns tillgänglig för att skapa analyser och mäta resultat av PR-aktiviteter. Studien bidrar även till insikter kring hur big data kan stärka effekten av PR- och kommunikationsinsatser som strategiskt verktyg i arbetet med att nå verksamheters mål samt fungera som innovationsdrivande i PR-byråernas arbete med att utveckla tjänster och erbjudanden.”

Uppsatsen finns tillgänglig här: Size matters? Priset har delats ut sedan 1998.

Sedan augusti 2015 arbetar Elin Sivard som PR-konsult på Axicom PR i Stockholm, en byrå inriktad på framförallt tech-kunder.

Linus Kajander har fortsatt sina masterstudier på institutionens program i samarbete med Stirling University; Master Programme in Strategic Communication and Public Relations.

PRECIS är en branschförening för konsultföretag specialiserade på rådgivning och implementering inom Public Relations.