"The Annual Report - Words, images, numbers" - Åsa Thelander i ny forskargrupp via Pufendorinstitutet

åsa

Åsa Thelander, associate professor tillika universitetslektor på Institutionen för strategisk kommunikation har fått finansiering av Pufendorinstitutet, Lunds universitet för ett tvärvetenskapligt forskarprojekt kallat "The Annual Report - Words, images, numbers", vilken bland annat kommer att försöka svara på frågan; Vad är egentligen en årsredovisning?

Frågan kan verka trivial och naiv – det är självklart rapporten över ett företags ekonomiska situation, något som i första anblick endast kan intressera forskare inom företagsekonomi. Dock är årsredovisning mycket mer än så; en kombination av ord, bilder och siffror som kommunicerar en mängd olika budskap och besvarar en rad olika formella samt informella förväntningar. Målet med den här gruppen är att utforska och avslöja årsredovisningens mångsidiga natur.

Detta tvärvetenskapliga projeket drivs av forskare från olika fakulteter och institutioner vid Lunds universitet.

Text: Erika Fransson