Webbinarium 23 april 2021

Ekosystemstjänsters betydelse för urban turism och grön infrastruktur, 23 april 2021 Kl 12.00-12.45

Klimatförändringarna är globala, medan effekterna sker lokalt och är av olikartad karaktär. Storstadsområden är särskilt utsatta eftersom många städer har stor andel hårdgjord infrastruktur. Det gör dem extra sårbara vid extrema vädersituationer. Det pekar på urbana grönområdens betydelse som livskraftiga miljöer som besökare dessutom ofta finner attraktiva.

Skyline of Chicago, Amerika
Foto av Nancy Bourque från Pexels

Trots betydande forskning om relationen mellan turism och globala klimatförändringar vet vi fortfarande ganska lite om relationen mellan lokala klimat- och miljöförändringar och urban turism. Vad är egentligen ekosystemtjänster? Och hur arbetar kommuner och regioner med ekosystemtjänster för att erbjuda ”säljbara” och hållbart attraktiva destinationer?

Detta webbinarium belyser hur lokal klimatanpassning skapar tillfällen att främja olika typer av ekosystemtjänster. Dessa tjänster skapar värden för såväl invånare eller besökare i destinationen. Enkelt uttryckt så äger ekosystemtjänsterna rum i den gröna infrastrukturen. Webbinariumet tar således även upp offentliga miljöers betydelse för turismen och turismens betydelse för offentliga miljöer.

Talare:

• Monica Frisk, projektledare inom besöks- och destinationsnäring och landsbygdsutveckling
  • Michael Johansson, tekn dr, forskare vid institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet
  • Jan Henrik Nilsson, Docent i kulturgeografi vid institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet
  • Widar Narvelo, kommunekolog och strategisk planerare, Helsingborgs stad

Moderator:

Maria Månsson, fil dr, forskare, vid institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet.

I slutet finns tid för frågor och diskussion från deltagarna. Som deltagare väljer du själv hur aktiv du vill vara. Det går bra att bara logga in och lyssna och se på föreläsarnas presentationer – eller så kan du delta i chatten genom att ställa frågor och dela din kunskap med övriga deltagare.

Hela webbinariet – både presentationer och hela chatten – spelas in och kommer att finnas tillgängligt på webben i efterhand. Detta för att vi vill att så många som möjligt ska kunna ta del av diskussionen.

På Institutionen för strategisk kommunikations hemsida hittar du information om projektet "Urban turismutveckling i förnyelse" och information om våra kommande webbinarier och dokumentation av tidigare webbinarier.
Webbinarier

Har du frågor?

E-post: jorgen [dot] eksell [at] isk [dot] lu [dot] se el.
overtourism [at] isk [dot] lu [dot] se