Julia Stranzl om sin doktorandvistelse vid ISK

A woman speaking to a man

Julia Stranzl är doktorand vid Wiens universitet, institutionen för kommunikation, inom forskningsgruppen för företagskommunikation och PR. Som en del av sin doktorsexamen undersöker hon hur en socioemotionell intern kommunikationsstrategi kan främja anställdas engagemang under kriser och förhindra att de känner oengagerade i arbetet.

När var du på Institutionen för strategisk kommunikation (ISK)?

Jag var på Lunds universitet i tre veckor under våren i mars 2023, specifikt på campus i Helsingborg.

Kan du berätta lite kort om din upplevelse under din forskningsvistelse på ISK?

Den öppna, vänliga och mycket engagerande arbetsmiljön på avdelningen är anmärkningsvärd. Jag hade mycket trevliga luncher med kollegor, värdefulla feedbackdiskussioner och kunde delta genom till exempel forskningssamtal och min gästföreläsning. Forskarna var mycket intresserade av mitt projekt och gav mig goda råd och tankeställare.

Kan du berätta lite kort om ditt doktorandprojekt?

I mitt avhandlingsprojekt undersökte jag intern kriskommunikations effekter på anställda utifrån hur uppskattning för dem kommunicerades under covid-19-pandemin. Utifrån de anställdas perspektiv studerade jag anledningar till uppskattning, autentiska former, effekter och olika kommunikatörers roller.

Hur bidrog forskningsvistelsen på ISK till ditt projekt?

Jag kunde diskutera de teoretiska antagandena i min avhandling med kollegor.

Har du några rekommendationer till andra doktorander som vill gästforska vid ISK?

Om du gillar kritiska diskussioner är det ett mycket trevligt ställe att vara på.